Над 1 милион човешки живота са спасени благодарение на предпазния колан от изобретяването му през 1959 година до днес. Това го прави най-значимото изобретение в областта на пътната безопасност.

Точно преди 60 години инженерът на Volvo Нилс Болин изобретява модерния триточков предпазен колан. Компанията започва да го използва в своите превозни средства, но след като се установява колко много животи могат да бъдат спасени с масовата му употреба, тя отваря патента и позволява безплатното му приложение от всички производители на автомобили. Това решение се оказва ключово за намаляване на жертвите в пътни инциденти в цял свят.

Снимка 431297

Източник: media.volvocars.com

"Няма друга система за сигурност, която да е съизмерима с предпазния колан, когато говорим за спасяване на животи. Това е напълно валидно и за шофьорите на камиони, въпреки погрешното схващане, че те са по-малко уязвими заради размера на автомобила. При инциденти с преобръщане, например, коланът предотвратява водачът да бъде притиснат между земята и камиона.", обяснява Анна Берлинг, директор Безопасност на пътя и продуктите, Volvo Trucks.

Факти

• Според специалисти използването на предпазния колан може да повиши с 40-60% шанса за оцеляване след потенциално смъртоносна катастрофа.

• Според проучване на Volvo Trucks от 2017 г. половината от загиналите в пътни инциденти шофьори на камиони, биха оцелели, ако бяха използвали предпазен колан.

• През последните 25 години вследствие на повишената степен на използване на обезопасителни колани смъртните случаи са намалели с 20% във Великобритания и с 25-30% в Германия

• Първата държава, която е въвела задължителното пътуване с предпазни колани, както на предните, така и на задните пътници е Австралия, през 70-те години. Глобите за нарушителите били много сериозни, но това довело до 20% по-малко смъртни случаи при катастрофи.

• В доста от високо моторизираните държави (Европа, САЩ, Япония) степента на използване на колани на предните седалки достига 80-90%. В някои европейски държави обаче нивата все още са по-ниски - 50-60%.

• По-рядко се използват коланите на задните седалки - често под 50%.

• Закопчаването на колана отнема 2 секунди, които могат да се окажат решаващи.

Информация, свързана с българското законодателство и изискванията за използване на предпазни колани

Водачите и пътниците в моторни превозни средства, ... когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани. (чл. 137а, Закон за движението по пътищата)

Пътниците в моторни превозни средства, ... когато са в движение, използват системи за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани.

(чл. 137в, Закон за движението по пътищата)

Санкции

• Неизползване на предпазен колан от водач - 50 лв. + 6 контролни точки

• Неизползване на предпазен колан от пътник - 50 лв. и водача - 30 лв.

• Чл. 183, ал. 3, т. 7 от Закона за движението по пътищата (доп., ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.): Наказва се с глоба 50 лв. водач, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска или превозва пътник, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска.

• Чл. 184, ал. 4 от ЗДвП: С глоба 50 лв. се наказва пътник, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска.

Източник: volvotrucks.bg.