Сериозна крачка към бъдещето ще направи след броени месеци сръбското автомобилостроене - в завода в Крагуевац през есента ще започне производството на новия електрически Citroen C3, съобщават местни медии.
Автомобилът все още не е представен официално, като плановете са в западната ни съседка да се правят всички предназначени за Европа коли от модела.
Детайли: Новият C3 вече има едно отличие - World Urban Car of the Year. Той се отличава от версията, която беше представена през миналата година в Индия и Южна Америка.
Платформата, двигателят и системите за безопасност са съобразени с европейските изисквания, като това е валидно в особено голяма степен за електромобила e-C3, който ще се прави в Сърбия и който е с по-висока енергийна ефективност в сравнение с версията, продавана извън Стария континент.
Все още не е сигурно дали новият C3 въобще ще се предлага в Европа с двигател с вътрешно горене.
Контекст: Сърбия има големи традиции в областта на автомобилостроенето. То започва развитието си още през 30-те години на XX век. Знаково име е Zastava в Крагуевац, като компанията през годините успешно си партнира с Fiat, а нейният собствен модел Yugo и всичките му последващи развития през 80-те са продавани по целия свят.
Zastava става част от Fiat през 2008 г., като в производствените мощности са инвестирани над 900 млн. евро, а сръбското правителство запазва 33% дял. По данни на Emerging Europe, понастоящем в Сърбия работят 60 големи компании от автомобилния сектор, които са инвестирали 2 млрд. евро и са създали около 30 000 работни места. Икономическият ефект е голям, защото завършеният автомобил е с по-голяма добавена стойност, отколкото отделните части.

Източник: GettyImages
В Крагуевац се произвеждат по 100 000 автомобила годишно за целия свят, като последно в завода се правеше Fiat Panda. Че ще го замени електромобил беше ясно от април 2022 г., когато местният делови сайт biznis.rs съобщи, че обединилата Fiat и френската PSA мегакомпания Stellantis е подписала договор за инвестирането на 190 млн. евро в завода с цел той да може да произвежда коли с алтернативно задвижване.
От друга страна: Докато в Сърбия от десетилетия правят по няколко десетки хиляди автомобила годишно, в България към момента се правят само части. За пореден път обаче в публичното пространство се появи информация, че това може да се промени.
За преговори в "напреднала фаза" с три големи инвеститора в сферата на автомобилостроенето разказа в телевизионно интервю министърът на иновациите и растежа Александър Пулев: "Става въпрос за големи международни конгломерации, които да инвестират в новата икономическа зона в Доброславци, която държавата създава".
На територията на бившето военно летище все още даже не е започнало реално разчистване, но според Пулев всеки от новите автомобилни инвеститори ще създаде по между 1000 и 3000 нови работни места, ще вдигне БВП с по 5% и ще измени структурата на икономиката.
no-noi
на 20.04.2023 в 14:12:12 #1Естествено да беше завода в бг поне толкова трябваше да дават за рушвети