Сръбският ИТ пазар генерира все по-големи приходи, отчита рекорден износ и носи невероятни перспективи на сръбския технологичен сектор, пише eKapija. В 99% от случаите става дума за софтуер (който, между другото, се разработва предимно за чужденци по поръчка), докато наличието на хардуер в страната, за съжаление, е само символично.

Въпреки това, в Сърбия има хора, които могат да направят хардуерен продукт с глобално значение, предимно с помощта на по-големи компании като базираните в Белград Visaris или Mikroelektronika. Сега обаче една малка компания - Ninox/Fuller Vision, създава високотехнологичен AI продукт, с който ще атакува американския пазар.

Бързо развиващите се гиганти в Сърбия: приходите на най-успешните компании скачат от 1,7 на €10,2 милиарда

Бързо развиващите се гиганти в Сърбия: приходите на най-успешните компании скачат от 1,7 на €10,2 милиарда

Лидерът в класацията е генерирал приходи от €1 милиард

Fuller Vision е в тестовата фаза на своя проект за дигитални мултифокални очила - високотехнологичен продукт с внедряване на изкуствен интелект, който може да намери своя път до първите си клиенти в Силициевата долина в САЩ още в края на 2024 година.

Как са създадени тези "дигитални очила" и защо именно САЩ е тестовият пазар за целия свят са част от въпросите, на които отговаря инженера Небойша Събович - главен технически директор и съосновател на този стартъп в партньорство с американеца Фостър Рийд.

Снимка 351825

Източник: iStock

От идея до бизнес реализация

Рийд и Събович решават да създадат очила, които да могат върнат на родителите ни зрението, което са имали преди. Казват, че благодарение на технологиите, в днешно време вече няма причина хората да не виждат добре. А защо пък на 70-годишна възраст хората да не могат да виждат по начина, по който са виждали и са могли да се фокусират, когато са били деца?

"Класическите бифокални очила са само частично решение, защото имат само два фокуса - "близо" и "далече", а хората над 40-годишна възраст не ги харесват, защото ги карат да изглеждат стари", обяснява Сабович.

Това е почти 100% сръбски продукт, тъй като само пластмасовите части от него са произведени в Китай, където ги произвеждат и всички водещи световни производители, включотелно BMW и Mercedes.

Очила, с които може да виждате доста далеч

С новите очила няма значение дали това, което гледате е точно пред лицето ви или на десетки метри. Какъвто и да е случаят, фокусът ще остане добър, без да имате усещането, че носите технически възел на главата си.

Лещите ще се настройват сами към това, което микрокамерите "записват" в зрителното поле въз основа на данните, обработени от AI чип. Засега предвидената цена на продукта е $6000.

"Сега сме във фаза на тестване върху хора. Очилата трябва да бъдат налични за продажба до края на годината. Те ще бъдат пуснати първо на американския пазар, защото там имаме добри контакти. Америка е перфектен пазар, защото има много заможни хора, които работят в зрелите си и по-късни години, но са възпрепятствани от лошото зрение, което често идва с възрастта. Харесва ми идеята да се оспори "общата мъдрост" за това, че възрастните хора не виждат добре", казва Събович.

Разбира се, сръбският иновативен продукт очаква да има конкуренция. Във Fuller Vision обаче разчитат на факта, че тяхната технология за непрекъсната смяна на фокуса е уникална.

Facebook и Ray-Ban в колаборация за "умни" очила с камера

Facebook и Ray-Ban в колаборация за "умни" очила с камера

Те се казват Ray-Ban Stories, имат 5MP камера, която може да се използва за правене на снимки и видеоклипове и се предлагат на цена от 329 евро