Когато фондът за рисков капитал на Amazon инвестира в DefinedCrowd, той придобива достъп до финансите и друга конфиденциална информация на стартъпа. Почти четири години по-късно, този април, облачното подразделение на Amazon пуска на пазара AI продукт, който прави почти същото, което прави и този на DefinedCrowd, казва основателят на последната Даниела Брага пред The Wall Street Journal.

Новото предложение на Amazon Web Services, наречено A2I, се състезава директно "с един от основните ни проекти", който събира и подрежда данни, казва тя. Брага ограничава достъпа на фонда на Amazon до компанията, като намалява дела му с 90%, набирайки нов капитал.

Даниела Брага е една от поне 20 предприемачи, инвеститори и съветници по сделки, интервюирани от изданието, които казват, че Amazon използва процеса по инвестиции, за да получава информация и да разработва конкурентни продукти. Компанията бе обвинена, че прави същото и с търговците на платформата ѝ - имайки достъп до цялата информация, Amazon копира най-добре продаваните продукти и ги пуска със собствената си марка.

В някои случаи решението на Amazon да пусне конкурентен продукт унищожава бизнеса, в който компанията е инвестирала. В други случаи фондът провежда срещи със стартъпи за потенциално придобиване, иска информация как работи техният продукт, след това отказва инвестиция и скоро пуска подобен продукт под марката Amazon.

Говорител на компанията отрича Amazon да използва конфиденциална информация, за да създава конкурентни продукти.

Така сделките с Amazon се оказват нож с две остриета за предприемачите. Размерът и присъствието на компанията в редица индустрии може да се окаже полезна за малките стартиращи компании. Но разкриването на твърде много информация се оказва рисковано.

Бивши служители на Amazon, които са участвали в сключването на някои от сделките, казват, че компанията е толкова ориентирана към растеж и конкуренция, а възможностите ѝ да създава иновации са толкова огромни, че тя често "не може да устои да създава нови технологии - дори и понякога да се конкурентни на продуктите на стартъпите, в които е инвестирала".

През 2016 г. група инвеститори, водена от фонда Alexa на Amazon, купуват дял в Nucleus. Малката компания произвежда домашна видеосистема за комуникация, която се интегрира с гласовия асистент Alexa. Основателите на стартъпа, както и други фондове за рисков капитал, които инвестират в същия рунд, имат притеснения относно работата с Amazon. "Най-голямото ни притеснение бе, че Amazon ще пусне на пазара конкурентен продукт", казва един от инвеститорите. Представителите на фонда обаче твърдят, че има стена между Alexa и Amazon. Самата Amazon уверява, че не работи по конкурентен продукт.

След сделката фондът получава достъп до стратегическите планове и друга поверителна информация на Nucleus. Осем месеца по-късно Amazon представя Echo Show - устройство за видеокомуникация с Alexa, което прави много от същите неща, които и продуктът на Nucleus.

Последният се продавал в големи вериги като Home Depot и Best Buy. Когато Echo излиза на пазара, продажбите на Nucleus се сриват. Говорител на Amazon казва, че представителите на фонда са разкрили плановете за устройство Echo с екран преди да инвестират в Nucleus. Участници в срещите тогава отричат.

В крайна сметка Nucleus заплашва да съди Amazon и постига споразумение на $5 млн., но компанията на Джеф Безос така и не признава да е престъпила правилата.