10 години отне на този китайски изпълнител, за да построи 57-километрова отсечка от магистрала в Северна Македония. Пътят все още не е завършен, но въпреки забавянията и обвиненията за корупция, компанията продължава да печели ключови обществени поръчки.
Иван живее в Скопие, столицата на Северна Македония, но е израснал на брега на Охридското езеро, в град Струга. На 32 години той все още се връща вкъщи почти всеки уикенд, за да посети семейството си, шофирайки по пътя, който минава на запад от Скопие към Кичево и след това на юг към Охрид. Пътуването преди му отнемаше около два часа и половина. След това, през 2014 г., китайската компания Sinohydro започна изграждането на магистрала между Кичево и Охрид, разстояние от около 57 километра, пише Balkan Insight.
По това време Китай подхващаше поредица от големи инфраструктурни проекти на Балканите с оферти, които често бяха по-ниски от тези на европейските му конкуренти и често бяха съчетани с финансиране от държавни банки.
Така Sinohydro сключи сделка с правителството на тогавашния премиер Никола Груевски, две години по-късно Груевски беше напуснат поста, репутацията му беше опетнена от много обвинения в корупция срещу него и неговите министри, едно от които засягаше сделката за магистралата Кичево-Охрид. Днес магистралата все още се строи, като напредъкът й е помрачен от многократни закъснения.
Големи участъци от недовършен път удължиха времето, необходимо за пристигане от Скопие до Охрид - туристическа дестинация №1 в Северна Македония - с около час.
"Условията се влошават след всяко пътуване", казва Иван пред BIRN, говорейки при условие, че ще бъде назоваван само с първото си име.
"Камионите, превозващи материали до строителните площадки на магистралата, увреждат асфалта и чакълената основа отдолу. В един момент на пътя повърхността е толкова разградена, че колата ми трака дори когато се движа с по-малко от 50 км в час."
Sinohydro вече беше в черния списък на Световната банка, когато спечели търга за магистралата Кичево-Охрид.
Източник: iStock by Getty Images
В началото на 2024 г. тогавашният премиер на страната Димитър Ковачевски обсъди възможността за разтрогване на договора, като обяви за "неприемливо" изграждането на 57 км магистрала да отнеме повече от десетилетие. Но той така и не развали договора и през април парламентът гласува за удължаване на крайния срок за завършване до края на 2026 г.
И това съвсем не е всичко. Компанията спечели два други големи инфраструктурни проекта в Северна Македония, независимо от представянето си по магистралата до Охрид и обвиненията, че е плащала рушвети.
Sinohydro и един скандал с предполагаеми рушвети
Груевски подаде оставка през 2016 г. след публикуването на тайно записани записи, които уличаваха него и най-близките му съюзници в корупция и "завладяване на държавата", включително чрез предполагаеми рушвети в сделката със Sinohydro за магистралата Кичево-Охрид.
Година по-късно специалните прокурори за борба с корупцията обявиха, че Sinohydro е спечелила търга с оферта от 411 милиона евро, въпреки че друга китайска компания е предложила да построи отсечката за 369 милиона евро. Прокурорите обвиниха правителството на Груевски, че е скрило за по-добрата оферта. Делото обаче постигна малък напредък, тъй като Специализираната антикорупционна прокуратура затъна в собствен корупционен скандал.
Груевски избяга от присъда затвор по отделно дело за корупция през 2018 г. и получи политическо убежище в Унгария от правителството на премиера Виктор Орбан. Дотогава социалдемократите бяха взели властта от консервативната ВМРО-ДПМНЕ на Груевски. Цената на магистралата достигна около 600 милиона евро, платени със заеми от китайската Exim Bank.
През ноември 2023 г. тогавашният премиер Ковачевски се зарече да търси одит на проекта и заплаши да прекрати договора.
"Недопустимо е една магистрала да се строи повече от 10 години и все още да не е построена. Този проект не е завършен от 10 години поради редица причини - от проектирането до изпълнението. Смятам, че трябва да помислим за прекратяване на този договор и да търсим изпълнител, който да го изпълни качествено", заяви премиреът.
И все пак на 1 април, няколко седмици преди парламентарните и президентските избори в страната, парламентът гласува за удължаване на крайния срок на проекта с три години, до 31 декември 2026-а, след изслушване от експерт, нает да проучи изпълнението.
Благой Бочварски, който беше министър на транспорта по това време, каза, че проектът е завършен на 83,8 процента. После социалдемократите загубиха изборите със съкрушителна победа от ВМРО-ДПМНЕ.
Източник: iStock
Йосиф Йосифовски, професор в Строителния факултет на СУ "Св. Кирил и Методий, казва, че всички страни са отговорни за забавянето на проекта, не само Sinohydro.
"Когато започна строителството, стана ясно, че геоложката структура на терена е различна от първоначално предполагаемата, но всички страни трябваше да са наясно и да реагират по-рано. Следователно отговорността за забавянето на строителството на участъка Кичево-Охрид не може да бъде на едно лице, а е разделена между всички участници в строителството", коментира Йосифовски пред BIRN.
И това не е всичко. Експертът допълва, че изпълнението на проекта е започнало без да се предвижда изграждането на успоредни пътища за алтернативно движение и депа, което неминуемо е изисквало повече време и повече средства. Нито Sinohydro, нито неговата държавна компания майка PowerChina отговориха на искания за коментар зотносно тези твърдения.
Правителствените изявления не споменават компанията
Това, че магистралата е изправена пред проблеми и че Sinohydro е обвинена в плащане на рушвети, беше общоизвестно в Северна Македония до 2020-а година. Това обаче не попречи на министерството на Бочварски през същата тази година да избере китайската фирма за изграждането на малък участък от по-дълъг път между градовете Градско и Прилеп.
Строителството на стойност 39,5 милиона евро започна през юни 2021 г. с краен срок за завършване март 2023-а. Пътят все още се строи и според последните коментари на Бочварски трябва да бъде завършен по някое време тази година.
Може би имайки предвид репутацията на компанията, правителствените изявления относно пътния проект често пропускаха да споменат изпълнителя по име. BIRN от своя стран пък успя да намери тръжните документи на официалния портал за обществени поръчки на страната. Мдията в крайна сметка се добра до документи от ДП "Държавни пътища".
През 2019 г. Sinohydro спечели и международен търг за втората фаза на експресния път Щип-Кочани. Проектът на стойност 17,9 милиона евро, с първоначален краен срок за завършване април 2021 г., се сблъска със забавяния главно поради нерешени проблеми с отчуждаването на земя и по-бавен от очакваното напредък.
Скоростният път беше завършен само дни преди изтичането на последния срок в края на 2022 г. след многократни удължавания. И двата проекта през 2019 г. и 2020 г. са финансирани със заеми от Европейската банка за възстановяване и развитие - ЕБВР.
От ЕБВР коментираха пред BIRN, че и в двата случая "процесът на подбор на изпълнителите е бил предприет в съответствие с Политиките за възлагане на обществени поръчки (PPR) и Правила на банката", както и така наречените процедури за открити търгове, чрез които всички заинтересовани страни получават равни възможности да участвате.
"Преди да предостави своето без-възражение срещу възлагане на договор, Банката се увери, че съответните процеси на възлагане на обществени поръчки са предприети в съответствие с PPR на Банката и че Sinohydro отговаря на условията за възлагане на договор в съответствие с изискванията за допустимост, съдържащи се в PPR на Банката."
Министерството на транспорта и съобщенията на Северна Македония не отговори на исканията за коментар по темата.
zapoznat11
на 23.07.2024 в 10:51:48 #2"две години по-късно Груевски беше напуснат поста" Иначе аз през цялото време си мислех да т.нар. магистрала Европа, която чакаме сигурно от поне 15 години да свърже София с границата
projekt
на 22.07.2024 в 17:24:20 #1да им пратим ГЕРБ...... да видят какво е строителство...