- Г-н Мисбрандт, BILLA навлезе на българския пазар през 2000 година. Бихте ли обобщили как се разви бизнесът на веригата у нас за последните повече от 20 години и как изглежда той днес?

През последните 20 години се промениха редица неща в сферата на търговията, не само вкусовете на потребителите, но и пазарът като цяло. Засилената информираност за произхода на продуктите, за това колко полезни и необходими са те на организма, е предпоставка за по-високи изисквания и очаквания в асортимента. Това ни изправя пред редица предизвикателства.

Най-важното обаче е, че благодарение на богатия си опит, успяваме да се радваме на все по-голямо доверие, от страна на клиентите. Голяма част от тях са част от програмата ни за лоялност, което ни вдъхновява да мислим в посока разрастване на магазинната ни мрежа, за да сме още по-близо до всички тях, но и към по-персонализирани предложения, които да задоволяват по-голям набор от техните нужди. Качеството е сред основните приоритети на потребителите. С него се свързва и отличният вкус, който в BILLA асоциираме и с родното производство.

Снимка 414257

Източник: Billa

Hopбepт Mиcбpaндт е изпълнителен директор на BILLA България от април 2019. Зaпoчвa ĸapиepaтa cи в Віllа Централа и Източна Европа пpeз ceптeмвpи 2011 г., cлeд ĸaтo преди това е зaeмaл пoзициятa на изпълнитeлeн диpeĸтop в Lіdl Pyмъния. Пpeминaвa пpeз пoзиции ĸaтo глaвeн oпepaтивeн диpeĸтop в Віllа Pyмъния и Віllа Xъpвaтия. От 2014 г. е изпълнитeлeн диpeĸтop в Віllа Xъpвaтия. Πpeз aпpил 2017 г. става глaвeн oпepaтивeн диpeĸтop в Віllа Чexия.

- 2020 година донесе много трудности за икономиката в цял свят, както и в България. Търговският сектор беше един от тези, които трябваше да се справят с много предизвикателства, но и да погледнат към нови възможности. Как изглеждаше годината за BILLA България?

Въвеждането на извънредната епидемиологична обстановка ни накара да действаме бързо, за да се адаптираме, да сме гъвкави, но заедно с това - и много търпеливи. Трябваше да вложим допълнителна мисъл за хората и допълнителна инвестиция в работна сила. Въпреки трудната ситуация, ние не само запазихме хората си, но и успяхме да предложим нови възможности за работа на тези, които търсят такава.

Със сигурност, този период беше различен в най-голяма степен за онези, които работеха на терен във всички магазини, в пряк контакт с посетителите. Техните задължения значително нараснаха - по-честа регулярна дезинфекция, изпълняване на обичайните си отговорности, но спазвайки необходимата дистанция от клиентите и помежду си, застъпване на смени и промени в графика на работа. Бих искал да благодаря на всички тях за проявената отговорност и добра работа.

Изключителната ситуация, в която бяхме поставени, показа, колко важен и незаменим стълб на икономиката представлява търговията на дребно. Отчетохме спад на продажбите в сравнение със същите времеви периоди през предходната година, но това е напълно очаквано предвид Covid кризата по света.

- Как се промениха потребителските навици на клиентите в резултат на пандемията? Кои бяха най-търсените стоки и кои категории останаха на по-заден план?

Промените в търсенето през миналата година бяха свързани с дългите периоди, прекарани у дома. Посетителите на нашите магазини купуваха повече бройки от така наречените "основни" продукти като брашно, варива, препарати, консерви. Хората усетиха нуждата да имат всичко на разположение и да обърнат повече внимание на готвенето у дома. Очакваме тази тенденция да се запази през 2021 година като допълним и все по-засиленото търсене на стоки, произведени в България. Това е и причината компанията ни да си партнира вече повече от 20 години с родни производители. Гордеем се много и със собствения ни бранд BILLA Градини, който дава възможност на клиентите ни да избират от голямо разнообразие свежи плодове и зеленчуци, отгледани от български земеделци в съответствие със специалната ни програма за намаляване на пестицидите.

- Изминалите 12 месеца бяха белязани от икономически спад, който даде отражение и върху доходите на голяма част от българите. Станаха ли потребителите в страната по-чувствителни спрямо цените на продуктите и ограничиха ли те разходите си?

Както споменахте, икономическата ситуация в България е белязана от здравна и социална криза. В този смисъл, да регистрирахме очаквани спадове. Въпреки това отчитаме ръст в доверието на нашите клиенти към веригата. Във времена на свиване на доходите, изключително внимание към това какво пазаруваме, по колко и от къде, те избират да ни се доверят отново и отново. Ние трябва се адаптираме към ситуацията като припомним на клиентите онова, към което се стремим - разумни цени и възможност за спестяване на средства.

- Как BILLA България отговори на тези промени?

Тук ключова е думата "адаптация". Като голяма международна компания, ние от BILLA трябва да сме бързи, гъвкави и с готовност да посрещаме всички новости независимо дали те са свързани с икономическата ситуация в страните, в които оперираме или друг основополагащ фактор за сферата на търговията. Политиките ни са насочени не само към оправдаване на очакванията, които нашите клиенти имат, но и към прогнозиране на техните бъдещи нужди. Адаптираме ги като не спираме да работим в посока развитие на лоялната ни програма, промоционалните ни инструменти, реновираме все повече обекти и те функционират с обновена концепция. Голямото разнообразие от нужни стоки за дома успешно допълва мисията ни да бъдем гарант за качество за всеки бюджет.

- В началото на есента веригата представи нова BILLA Card. С какво се различава тя от предшестващата я карта, въведена през 2009 година?

Обновената ни лоялна програма разшири кръга си от предимства, индивидуално за всеки клиент, като запазва всички съществуващи до момента възможности. С тази трансформация на BILLA Card, се стремим да създадем по-лични отношения с нашите клиенти. Най-важното ново предимство на картата е преминаването й от физическа в дигитална форма, чрез сваляне и инсталиране на мобилното приложение. То се използва бързо и лесно през телефон, без да е необходимо притежанието на пластика.

С новата карта всеки наш клиент получава 10% отстъпка за рождения си ден и може да я използва еднократно в периода 2 седмици преди и 3 седмици след своя празник. В допълнение, BILLA предлага и над 1000 продукта с трайно ниска цена, извън специалните промоции. Те са отбелязани със зелен етикет на регала в магазина. Ваучери за отстъпка на редица продукти, както и специални партньорски оферти, също могат да бъдат открити в приложението.

Напомням, че настоящите карти за лоялност ще бъдат валидни до края на март. Предвид това, напомняме на всички желаещи, да побързат с новите регистрации преди изтичането на валидността на старата им карта. По този начин те ще бъдат в крак с най-актуалните възможности, като ще могат да се възползват от тях в максимална степен.

- Отчетохте ли повишен интерес към нея и успяхте ли да спечелите нови клиенти за лоялната си програма?

Към 10 септември 2020 година, броят на потребителите, част от програмата ни за лоялност - BILLA Card, бяха над 1 милион души. Изключително горди сме, че за толкова кратък период от време повече от половината от тях ни се довериха отново и подновиха своята карта. За времената, в които се намираме, отчитаме това като голям успех. Очакваме тази тенденция да продължи и през първите месеци на 2021 година. От стъпването си на българския пазар, не спираме да влагаме време и енергия, за да удовлетворим нуждите на клиентите си, предоставяйки им богато разнообразие от продукти, отлично качество и достъпни предложения.

- BILLA България беше една от първите вериги, които въведоха т.нар. каси за самообслужване. Какви са плановете за увеличаване на броя им в страната?

През 2020 година въведохме каси на самообслужване в няколко обекта из страната. Системите са съобразени изцяло с поведението на купувачите и са създадени, за да улеснят процеса на покупка, особено в периода на извънредната епидемиологична обстановка, причинена от COVID-19. Така от една страна клиентът има възможност сам да проследява сметката си, а от друга пpeĸият ĸoнтaĸт мeждy cлyжитeлитe и пaзapyвaщитe се свежда дo минимyм.

Въвеждането на новите каси, в допълнение с вече съществуващите традиционни такива, изпраща ясно послание, че непрестанно се стремим да улесним нашите клиенти, като превръщаме пазаруването в по-приятно и лесно преживяне. Ето защо планираме да наложим този модел и в други наши обекти.

- През последните месеци няколко от големите вериги в България започнаха да предлагат онлайн доставки на продукти до дома. Какви са плановете на BILLA България в тази посока?

Kлиентите имат много високи очаквания и претенции към нас, заради голямото ни разнообразие и високо качество. Не можем да станем партньор на някого за онлайн търговия, без да сме сигурни, че ще предоставим услугата не само в София, а и в цялата страна. Имаме много добре развит онлайн бизнес на BILLA в Австрия и на REWE в Германия. Това е собствен бизнес, без партньорство с трети страни.

Краткосрочно в BILLA България гледаме като първа стъпка към партньорство, чрез което да предложим онлайн покупки. Водим и някои преговори. Имаме и отдел за търговия на едро, т.е. ние си партнираме с клиенти, които зареждат онлайн платформите си за крайни клиенти с продукти от нас. А средносрочно, в следващите три години, гледаме в посока да развием модел на онлайн пазаруване, който ние ще управляваме сами.

- Каква очаквате да бъде 2021 година за сектора на търговията?

От 2021 година очакваме нови предизвикателства. Кризата и неясното бъдеще на сектора са пречка за всички. Като голяма международна компания, ние от BILLA трябва да сме бързи, гъвкави и с готовност да посрещаме всички новости независимо дали те са свързани с икономическата ситуация в страната или друг основополагащ фактор за сферата на търговията.

В дългосрочен план, ще продължим да се стремим към поддържане на настоящото си позициониране на пазара. Целта ни е да предлагаме все по-богато разнообразие от качествени и здравословни продукти, достъпни за всеки джоб и бюджет. Вярваме, че и занапред ще утвърждаваме възприятието, на което се радва компанията, от страна на потребителите - като гарант за качество. Това е и най-голямата награда за усилията, които екипите ни полагат всеки ден, за да отговарят на потребителското търсене.