Инж. Стоян Стоянов - директор отдел Електроразпределение в НКЖИ, пред money.bg

Г-н Стоянов намаляват ли авариите по ЖП мрежата, причинени от повреди в контактната мрежа?
Това е една трайна тенденция, която започна в последните 2-3 години в нашето поделение. За първите шест месеца имаме със 17% по-малко повреди. Ако миналата година за този период са били 329 за този период те са 270. Това оказва влияние и върху намаляване на закъсненията на валовете. От 339 влака закъснели заради повреди причинени от контакта между пантографа на локомотива и контактния проводник на жп мрежата ни за първото полугодие на миналата година то в за тази година закъснелите са 267, а общото загубено време е намаляло с 12%.

Това намаляване на загубеното време и на инцидентите може ли да се каже, че е следствие на инвестиционната програма, която изпълнявате?
Изцяло да. Това се дължи на общата подмяна на изолаторите по контактната мрежа, което започна преди три години, като програмата ще приключи в края на тази година. Дефекти в тези устройства предизвикват най-често механична повреда между контактното въже и пантографите на локомотивите.
Тази година основно акцентираме върху подмяната на изолаторите в Енергосекция София, в Горна Оряховица и Пловдив.
Друг проблем, който имаме е свързан с физическото и моралното остаряване на носещите въжета на контактния проводник. В тази връзка планираме да усилим инвестициите за тяхната подмяна, която да се изпълнява от тази година, като е предвидена смяната на 60 км. такива елементи.
Има и други инвестиции в тази посока, като ще монтираме самозадържащи компенсиращи въжета, които позволяват при повреда в даден участък да се смени само засегнатия участък, а не цяла секция, която е 1.5 км. Това ще доведе до по-бързо отстраняване на авариите и по-малко закъснение на влаковете.

Какво се случва в рехабилитацията на тяговите подстанции, които също са важни енергийни съоръжения?
Подстанциите се модернизират в две насоки. Едната е по проектите по ОП Транспорт, а другата е със средства от капиталовия трансфер. Тази година ще направим пълна модернизация на три тягови подстанции, по начин по който ще отпадне необходимостта от персонал в тях. В тези съоръжения ще инсталираме компенсатори на реактивна енергия, която се получава от непълното натоварване на мрежата и от новите влакове, които генерират капацитивна енергия. Произвеждането на този вид енергия обаче не е желателно, защото електроразпределителните предприятия трябва да плащат за този дисбаланс.
Заедно с монтирането и на статични и динамични компенсиращи устройства успяхме да намалим разходите следствие от генерираната реактивна енергия намаляха със 70 хил. лв на месец от февруари. А от юни до края на годината общата икономия се очаква да нарасне до 150 хил. лв. на месец .

Има ли някаква промяна в цените, на които предлагате услугите си следствие на решението на ДКЕВР от 30 юни?
Ние като електроразпределително предприятие извършваме дейността, за която имаме лиценз и само разпределяме, без да продаваме електроенергия. Единственото, което се промени това е компенсирането на технологичните разходи.