За автоматизацията на работата вече се говори все по-често, но винаги в бъдещe време. Но тя всъщност отдавна е тук и сложните системи с изкуствен интелект правят работата ни по-лесна и по-важното, правят нас по-продуктивни.

Как се случва това и верен ли е митът, че роботите ще доведат до загуба на работни места? Говорим с Пол Харди, директор "Иновации" за ЕМЕА на ServiceNow. Калифорнийската компания предлага на своите 5 000 клиента иновативна платформа, която отключва потенциала на фирмите и им помага да се адаптират далеч по-бързо към промените в бизнеса. Пол Харди е в България по покана на ITCE - единственият официален партньор на ServiceNow за страната ни.

Какво всъщност е ServiceNow?

ServiceNow е основана през 2004 година от Фред Лъди с основната цел да помогне на служителите да подобрят своята продуктивност. "Именно това бе основната цел и двигател на измисленото и изграденото от него", казва Харди пред Money.bg. 14 години по-късно тази платформа дава безценни възможности на компаниите в широк спектър от сектори, като им помага да управляват по-добре процесите в информационните технологии, сигурността, човешките ресурси и обслужването на клиенти. Показателно за успеха на идеята е полученото първо място в класацията на престижното бизнес издание Forbes за "Най-иновативни компании" - ServiceNow е поставена преди компании като Amazon, Tesla и много други, посочва той.

Платформата е в "облака". Сама по себе си тя предлага основни възможности като инструменти за одобрение, работни потоци, известия и портал за услуги. Но се различава и благодарение на използването на машинно обучение и изкуствен интелект, което дава възможност на компаниите да излязат "с едни гърди напред" благодарение на прогнозните анализи и доклади. Допълнително върху самата платформа могат да бъдат създадени различни приложения и модули, които позволяват на всички отдели в компанията да се възползват от възможностите на платформата, подчертава Харди.

"Освен това имаме възможността да автоматизираме много процеси, които са част от бизнеса отдавна. Например създаването на акаунти или инсталирането на софтуер на компютрите на служителите - чак до възможността платформата да "говори" с други услуги и системи и да ги "помоли" да съгласуват или организират други услуги във външните платформи", посочи още той.

Защо е нужна автоматизацията?

Скорошно изследване под името "The State of Work", проведено от ServiceNow, показва, че 2 дни от 5-дневната работна седмица на всеки служител отиват в досадни и рутинни задачи. "Най-важното е как да помогнем на служителите в дадена организация да свършат работата, за която са наети и да оставим машините и технологиите да се справят с еднообразните, повтарящи се и до някаква степен скучни задачи, които се появяват всеки ден", обясни Харди.

И резултатите сред 5 000-те клиента са налице: "Виждаме драматично увеличение на продуктивността на служителите". В България, благодарение и на ITCE, сред тях виждаме имена като Raiffeisenbank и ActivTrades, както и компании от производствената, софтуерната и фармацевтичната индустрии. В световен мащаб 800 от 2000-те най-големи клиенти ползват платформата.

"Не предвиждаме, че машините ще заменят хората, а по-скоро, че ще им дадат възможност да вършат по-добре своята работа. Опитваме се да махнем "шума", за да могат служителите да свършат работата, за която са наети", казва още Пол Харди.

Той посочи също, че според друго изследване, до 2021 г. работата, която служителите извършват, ще се увеличи двойно заради допълнителни процеси, които отнемат от времето им, но не им позволяват да разкрият потенциал и да допринесат за развитието на компанията. "Рутинните ежедневни задачи обаче могат да бъдат автоматизирани от технологиите и хората да използват работното си време за креативни задачи и решаване на нестандартни предизвикателства", посочва още Харди.

През 2017 г. ServiceNow постига приходи от 1,933 млрд. долара. Компанията дава работа на 6000+ души.

Коя е ITCE?

ITCE притежава над 20 години опит в извършването на консултантски услуги, обучения и сертификации в областта на управлението и информационните технологии. Компанията предоставя цялостни решения в областта на Agile, DevOps, Облачни решения, Управление на ИТ услуги, Бизнес Анализ, Управление на Проекти, Управление на ИТ Сигурност и Enterprise Architecture.

ITCE е партньор на ServiceNow за 16 страни в Централна и Югоизточна Европа и единственият акредитиран партньор в България от 2014г. насам. Компанията развива консултантски услуги за изграждане на стратегия и максимизиране на ползите от ServiceNow, внедряване на платформата и предоставяне на акредитирани ServiceNow обучения по официалните програми и сертификационни пътеки.