През последните две години социалната платформа TikTok се превърна в трибуна на почти всяка нова модна дума, свързана с работата. Всичко започна с "тихото напускане" през 2022 година, продължи с "минимални понеделници" и "професии за мързеливи момичета". Миналата есен младите служители не спираха да се оплакват за униженията на офисната работа от 9 до 5.

През последните седмици обаче в TikTok виждаме нещо още по-странно: бум на служители, които споделят чрез кратки видеа как ги съкращават от работа. На едно такова видео специално внимание обръща Business Insider.

Тенденцията, за която става дума в тази статия за днешния пазар на труда, всъщност започва именно с това девет минутно видео, публикувано от млад ръководител на акаунти в технологичната компания Cloudflare в САЩ.

Тук въпросът е защо най младата работна сила в света, т. нар. "поколение Z" - служителите на възраст между 18 и 26 години (Gen Z) си причиняват всико това. Нужно ли е тези хора да излъчват публично всяко едно нещо, което се случва в живота им? Ако обаче изгледаме повечето от тези видеа, защото те наистина се оказват много, ще се изненадаме.

Младите служители са по-неудовлетворени от работата си от всяко друго поколение

Младите служители са по-неудовлетворени от работата си от всяко друго поколение

Ето нещата, които искат работещите на възраст между 18 и 26 години, спадащи към т. нар. Gen Z или "поколение Z"

В това първо видео, което може да намерите в интернет, виждаме как американката Британи Пийч провежда видео разговор с каменно лице, докато представител на човешки ресурси и мениджър, когото никога не е срещала, я информират, че е уволнена след по-малко от пет месеца работа заради нейното представяне.

Тя пита защо нейният пряк ръководител не е там. Държи да знае с какво работата й е била лоша. Всичко, което получава в отговор обаче е смесица от една и съща липса на отговори.

"Чувам те", продължава да казва мениджърът, ясно показвайки, че всъщност не я чува, сякаш тя говори по телефона с бот за обслужване на клиенти. Около 30 секунди след края на разговора, служителката ни споделя, че компанията е прекъснала достъпа й до служебния лаптоп.

"Сигурно е много лесно за вас просто да проведете тези малки 10, 15-минутни срещи, да кажете на някого, че е уволнен или съкратен, напълно да разрушите целия му живот в този момент и всичко това да се случи дори без адекватно обяснение", казва освободената от работа служителка, разочарована от една компания, в която е вярвала и в която казва, че се е раздавала с работата си.

Оттогава насам коментатори в профила на Пийч дискутират дали наистина са били свидетели на съкращение, облечено като уволнение - трик, който работодателите понякога използват, за да избегнат плащането на обезщетения.

Независимо от конкретните обстоятелства, това видео показва какво е чувството да бъдеш изхвърлен от една студената корпоративна машина - нещо, което много големи международни компании правят днес.

В първата седмица  вашите шефове обясняват как компанията е едно голямо семейство. Следващата седмица изпращат двама непознати юристи да ви прочетат защо се налага да ви махнат от работа в Zoom. Или още по-лошо,  изпращат масов имейл с обяснение защо се налага незабавно да напуснете, като дори ви лишават от шанса да се сбогувате с колегите, с които сте работили всеки ден.

Снимка 621263

Източник: iStock

Милиони служители губят работата си всеки ден, често при неясни обсотятелства

Днес милиони хора по света, които губят работата си всеки ден, са объркани, ядосани и засрамени. От всичко, което се случва на работното място, нищо не подчертава все по-грубия корпоративен характер на компаниите, които уволняват масово своите служители.

Днес съкращенията показват ясно, че за много работодатели служителите им не са хора, които заслужават уважение — те са просто заменима стока на пазара на труда.

Разбира се, че има моменти, когато съкращенията са необходими за здравето и дори за оцеляването на една компания. Рецесиите разбиват икономиката, конкурентите вземат надмощие, новите технологии объркват цели индустрии. А когато се стигне до съкращения или уволнения, компаниите са изправени пред редица правни проблеми и проблеми със сигурността, които трябва да бъдат взети под внимание.

Недоволен служител може да се опита да открадне списък с клиенти или емоционален мениджър може да направи така, че да заведе компанията на съдебен процес. Дори когато освобождаването се извършва с внимание и уважение, в повечето случаи то неизбежно е придружено и от болка и скръб.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Деморализация сред служителите, които оцеляват след съкращения 

Това, че съкращенията понякога са неизбежни, не означава, че лидерите на екипи трябва да се справят с тях с цялата строгост на хора от мафията. Сегашният процес на бързо гонене на служители през вратата и внезапното им изчезване в Slack е не само унизителен за тях, но е контрапродуктивен за работодателите.

"Фактът, че нещо е обичайна практика, не го прави добра практика", казва Сандра Сучър - професор по управленски практики в Harvard Business School.

"Компаниите са доста заблудени, ако смятат, че този процес няма да се върне обратно във фирмената културата на организацията им."

С други думи, безмилостният и хладнокръвен начин, по който бизнесът на големите корпорации се справя със съкращения и уволнения тези дни, не е разрушителен само за онези, които са уволнени.

"По-голямата част от вредата всъщност е за компаниите. Защото е разрушително за хората, които остават да работят там", казва Сучър.

И наистина е разрушително. Компанията Culture Amp прави софтуер за компании за проследяване на ангажираността на служителите. Нека погледнем към клиентите на фирмата, които са съкращавани след пандемията - период, на който можем да погледнем като на мащабна безчувственост.

Това, което също виждаме е, че ангажираността сред служителите спадна рязко в момента, в който са свидетели на тези бързи съкращения и уволнения. Още по-интересно е, че деморализацията и недоверието сред оцелелите се влошават с течение на времето.

И както показват десетилетия проучвания в организационната психология, неудовлетвореността на служителите води до всякакви скъпи за работодателите проблеми, включително ниска производителност и голямо текучество на кадри.

Защото съкращенията може да изглеждат като начин за увеличаване на крайния резултат, но в дългосрочен план те всъщност се оказват лоши за бизнеса.

Какво стои зад последната вълна от съкращения в технологичните компании?

Какво стои зад последната вълна от съкращения в технологичните компании?

Компаниите, които обявиха орязване на работни места през януари

Има ли по-добър начин за справяне със съкращенията?

Отговорът е категоричен - да, има. Първото правило, което една компания трябва да запомни, когато е изправена пред наложително намаляване на разходите, е - "Направете всичко възможно, за да избегнете съкращаването на хора".

Може ли компанията да намали материалните запаси? Какво ще кажете за преместването на центрове за данни на по-евтино място?

"Има много неща, които струват пари и не включват хора. Ако ви е грижа за вашите хора, започнете оттам", казва Сучър.

Ако това не е достатъчно, работодателите могат да намалят други разходи: пътуване, кетъринг, бонуси за ръководители с космически заплати. Те могат да въведат замразяване на наемането на нови хора, а за да намалят разходите за изтощителен труд, могат да предложат едногодишен неплатен отпуск или доброволно напускане, което позволява на служителите да поддържат чувството за контрол върху собствените си съдби.

Ако са необходими още спестявания, работодателите могат дори да приложат временно, повсеместно намаление на заплатите - демонстрирайки на служителите си, че компанията ще вземе всички възможни мерки, за да защити работните места на хората.

Накратко, съкращенията трябва да са най-последната мярка. Ами ако съкращенията или уволненията все пак са необходими след всичко това? Питаме за съвет Ашли Хърд, която повече от десетилетие е корпоративен адвокат и изпълнителен директор по човешките ресурси, преди да започне собствен бизнес за обучение на мениджъри.

"Като начало, мениджърите трябва да гледат в очите служителите, които уволняват, вместо да им четат странни писма", категорична е тя.

Мениджърите трябва да са готови да останат в разговора толкова дълго, колкото е необходимо, вместо да бързат да направят следващото съкращение. И повече от всичко, те трябва да помнят, че служителите им са човешки същества.

Някои компании все пак постъпват правилно. Когато Stripe уволни 14% от персонала си през 2022 година, беше широко възхвалявана за това, че предостави на служителите си обезщетение в размер на няколкомесечни пълни заплати. Освен това им разреши да проведат разговори на четири очи със своите преки ръководители. Насърчи ги и да поддържат връзка с колеги и с компанията като цяло, показвайки им, че вратата за тях остава отворена.

Други работодатели, като Twitch и Atlassian, отложиха прекъсването на достъпа на съкратени служители до Slack за няколко часа или дори за няколко дни, за да им дадат възможност да се сбогуват с колегите си. Някои компании пък разпределят бюджет за съкратените екипи, за да имат последен обяд заедно, преди да се разделят с оставащите на работа.

Когато Nokia обяви рано предстоящо преструктуриране, включващо съкращение на 18 000 служители през 2011 година, това помогна на нейните служители да се прехвърлят в други отдели на компанията или да си намерят нова работа. Компанията плащаше за специализирани курсове, ако служител искаше да научи ново умение и дори предлагаше финансиране на онези, които искаха да започнат собствен бизнес.

В резултат на това ангажираността на служителите в Nokia остава стабилна и по време на съкращенията, а качеството на нейните продукти никога не е пострадало.

Примери като Nokia и Stripe служат като напомняне, че е възможно да се замени един гнил и неадекватен процес с по-добър. Днес работата става все по-автоматизирана и все по-лесно да се гледа на служителите просто като на още един вид роботи, а не като на хора с чувства и семейства, които имат нужда от подкрепа.

Лошият пример е кристално видим в начина, по който Cloudflare уволнява Британи Пийч, с която започнахме тази история за днешния корпоративен бизнес. Вижте го, въпреки че това наистина е ужасно видео за гледане. Защото всички знаем, че заслужаваме по-добро отношение от нашите работодатели и е истински катарзис да чуем някой да го казва.

"Тази жена показа какво е усещането да си човекът от другата страна на разговора. Поздравявам я, защото е толкова трудно да се обясни на хората какви са всъщност тези моменти. Надявам се, че нейният пример ще накара много мениджъри просто да се замислят", обобщава Сучър.