Предложени, от Министерството на финансите промени в Кодекса за застраховането ще предизвикат драстичен ръст в цените на задължителната за автомобилистите застраховка "Гражданска отговорност". За това алармираха от бранша по време на пресконференция, посветена на темата. В отговор от ресорното ведомство заявиха, че промените са изискване за приемането ни в еврозоната.
Според мотивите към текстовете, които предстои да бъдат разгледани в Бюджетната комисия към парламента: "отделни застрахователи в България оспорват основателността на исканията за възстановяване на платени обезщетения от кореспонденти и национални бюра в други държави членки поради твърдени несъответствия в документалната обосновка на тези искания и възпрепятстват функцията на НББАЗ да гарантира извършването на плащанията в съответствие с изискванията на Вътрешните правила на Съвета на бюрата". Иначе казано - някои български застрахователи отказват да изплащат обезщетения за събития, извън страната ни. Затова ведомството инициира промени, с които застрахователите у нас да бъдат задължени да изплащат обезщетения - незабавно, съгласно правилата на Световното бюро "Зелена карта"- "първо плащаш, след това оспорваш".
"Има неплатени 10 милиона евро към италианско бюро, очаква се да се активира банковата гаранция, именно в тази посока", обясни министърът на финансите Росица Велкова, цитирана от "24 часа".
Според застрахователите става въпрос за масови измами, особено в Южна Италия, където неслучайно средната цена на "Гражданската отговорност" е 1000 евро, докато в Северна Италия е 250 евро, пише Mediapool.
"Това е опасен законопроект, който ще доведе до източване на ресурс от българските застрахователи и до сериозно поскъпване на "Гражданската отговорност", алармираха от сектора. Причината е, че от години българските застрахователи се сблъскват със системни застрахователни измами, особено на територията на Италия, за което са сезирани българската, италианската и европейската прокуратура, каза Стефан Софиянски, генерален секретар на националното бюро.
Председателят на българското бюро "Зелена карта" Борислав Богоев обясни, че застрахователните измами са насочени към България, защото страната е лесна мишена. "Ако този текст се приеме, ще отворим една врата, която измамниците ще използват от първата секунда", каза Богоев. Много автомобили се докарват с автовози от Италия в България, регистрират се у нас, защото застраховката е по-евтина, и после се използват в чужбина, добави той.
Трудно е да се каже, ако това предложение бъде прието, колко точно ще се вдигне застраховката за пътуване в чужбина, но има опасност цената да бъде вдигната многократно спрямо сегашните 250 лева, каза Владислав Тодоров, председател на Българска асоциация на пострадали при катастрофи.
Какво казва статистиката?
Според последните данни на Комисията за финансов надзор (КФН) през тертото тримесечие на годината броят на претенциите по полици "Зелена карта" е бил 124, като 56 от тях са за събития от предходни години. А общата предявена сума е за 2 724 696 лев2376253а, по-голяма част, от която (2 376 253 лева) е за събития от минали години.
За същия период са били изплатени общо 84 обезщетения, от които цели 53 - за събития от минали години. Сумата, която са изплатили българските застрахователи за този период е 1 152 073 лева, от които 981 939 лева по събития от предходни години.
Броят на отказаните претенции за периода е 15, а сумата е за 445 657 лева.
Европейската система "Зелена карта"
съществува от 1949 г. Застрахователният сертификат "Зелена карта" се въвежда през 1953 г. първоначално от осемте европейски държави - Австрия, Белгия, Франция, Холандия, Швеция, Швейцария, Великобритания и Западна Германия.
Въвежда се унифициран застрахователен документ за пътуване в чужбина. Това се налага от съществуващите различия в лимитите на отговорност, застрахователните условия и начина за уреждане на щети в страните, в които "Гражданска отговорност" е задължителна.
Създават се условия на пострадалите при ПТП лица да бъдат обезщетени за причинените им имуществени и неимуществени щети от МПС с чужд регистрационен номер и се избягва необходимостта автомобилистите да доказват застрахователно покритие на границата на всяка държава, която посещават.