Най-големият производител на автомобили в света претърпя пореден (и много скъп) удар. Пазарната стойност на Toyota бележи спад от над 15 милиарда долара за седмица - акциите ѝ поевтиняха с близо 5,5%, съобщават световните агенции. Това е логично следствие от скандала, който избухна, след като стана ясно, че компанията е обработвала некоректно и даже е фалшифицирала данни, свързани с краштестовете на някои свои модели.
Стигна се и до спиране от производство.
Какво се случи?
По време на вътрешно разследване беше установено, че Toyota не е извършила коректно краштестовете съгласно изискванията за сертифициране на моделите Crown, Corolla и Yaris Cross. В друг случай, касаещ Lexus RX, производителят е изготвил некоректни данни, за да отговори на стандартите за безопасност, след което ги е представил за сертифициране.
Макар компанията да уверява, че засегнатите от скандала автомобили са безопасни за шофиране, председателят на Toyota Акио Тойода се извини публично по време на пресконференция.
Последствията
В резултат на разследването Toyota заяви, че ще спре производството на три модела - Corolla Fielder, Corolla Axio, както и станалият особено популярен у нас градски мини SUV Yaris Cross.
Някои от другите водещи играчи на пазара и конкуренти на Toyota също признаха, че са фалшифицирали данни, свързани с тестовете за безопасност. В резултат на това се наложи Mazda да спре производството на Roadster RF и Mazda 2, а акциите й се сринаха с повече от 7% миналата седмица.
Мащабите на скандала с безопасността, в който, както се оказа, са замесени няколко японски компании, поставя под съмнение репутацията им на световните пазари, смятат експерти. Особено голям удар се очаква да поемат в Северна Америка, където традиционно се радват на най-голям потребителски интерес.
Проблем след проблем
По-рано тази година японското министерство на транспорта нареди на 90 автомобилни производители да преразгледат начина, по който тестват продуктите си. Това се случи в резултат на пореден скандал, с главен "герой" Toyota.
В края на 2023 г. беше установено, че филиал на компанията е манипулирал данни, свързани с краштестове, в продължение на десетилетия. Става дума за притежаваната от Toyota марка за малки градски автомобили Daihatsu. Както Money.bg вече ви информира, разкритието доведе до спиране на производството за цели 4 месеца, а загубите предстои да се изчисляват.