Всички търговци на дребно в Румъния, в това число супермаркетите, вече са задължени да поставят специални етикети, с които да обозначават продукти с по-ниско тегло, но непроменена цена. Заповедта влезе в сила преди дни, но полемиките около нейната цел и полза датират от далеч по-рано.
Румъния, също като всички съвременни икономики, е свидетел все по-често на тази практика, известна като shrinkflation - намаляване на обема на опаковката без промяна в цената. Затова и според правителството мярката е належаща, за да защити правата на потребителите.
Съгласно съдържанието на документа търговците са длъжни да информират потребителите "пълно, честно и точно", ако количеството на даден продукт е променено, но опаковката, формата и цената остават същите. Информацията трябва да бъде видима и четлива. Важно изискване е също така да бъде осигурено съществуването на референтна единица на мястото на продажба.
Търговците, които не спазват изискванията, ще бъдат санкционирани според новите правила.
Темата стана част от дневния ред на обществото още преди няколко месеца. През май министър-председателят Марсел Чолаку обърна внимание на проблема и призова за адекватни мерки, като нарече тази практика "измама".
Разбира се, бизнесът реагира светкавично на новите правила. Търговците ги определиха като популизъм и изказаха опасение, че освен да доведат до затруднения в ежедневната им дейност, няма да подобрят значително информираността на потребителите.
Въвеждането на подобни изисквания на държавно ниво не са новост. Унгария въведе тази мярка още през пролетта, а за подобна политика се заговори упорито и във Франция.