През третото тримесечие на годината часовниците са една от най-лошите стоки за водещите европейски компании, залагащи на луксозни продукти. След големият бум по време на пандемията, а и след това, днес луксозните марки са загубили два източника на търсене, пише The Wall Street Journal.
Потребителите, които похарчиха излишните си спестявания за скъпи часовници по време на Covid-19, се отдръпнаха, след като се върна възможността за други удоволствия, като например пътуванията.
Richemont, която е собственик на Cartier, както и на Vacheron Constantin, обяви, че продажбите на специализираните ѝ часовници са спаднали с 13% на годишна база през трите месеца до юни. LVMH заявиха, че приходите на подразделението за часовници и бижута са спаднали с 4% за периода, докато продажбите на Hermès са намелели с 4,9%.
Бизнесът с часовници се характеризира с необичайно динамичен пазар на втора употреба. Всяка година се продават чисто нови луксозни бройки на стойност около $50 милиарда. Само че и този бизнес бележи сериозен спад.
Според консултантската компания Bain & Co., през 2023 г. продажбите на луксозни стоки втора ръка възлизат на едва 12% от тези на първичния пазар. Часовниците са склонни да запазват стойността си по-добре от други видове луксозни продукти, а уебсайтове като Watchfinder.com направиха търговията втора употреба по-лесна и по-прозрачна.
Спекулантите също се отдръпват
За известно време луксозните часовници бяха обявени за нова гореща алтернативна инвестиция. Според Чарлз Тиан, основател на WatchCharts.com, много инвеститори на криптовалути диверсифицираха портфейлите си, като купуваха и продаваха луксозни часовници. Търговията беше доходоносна за труднодостъпните модели, защото колекционерите бяха готови да платят скъпо, за да прескочат списъците с чакащи в магазините на марките.
В пика на лудостта по луксозните часовници през март 2022 г. Rolex Daytona можеше да бъде купен нов за $14 550 и веднага препродаден за $47 000 на вторичния пазар, според данни от WatchCharts.com. Този модел все още струва по-скъпо да се купи втора употреба, отколкото нов, тъй като марката поддържа изкуствено ниско предлагане, но днес този продукт е по-малко привлекателен, защото премията за препродажба се е свила до 43%.
Наличните запаси на уебсайтовете за препродажба на часовници нараснаха. На този фон часовник Rolex, който през 2021 г. се продаваше за по-малко от три седмици, сега стои на пазара повече от три месеца, посочва. Времето за изчакване е още по-дълго за Patek Philippe, която препродажба в момента отнема средно половин година.
Добрата новина за ценителите на часовници е, че вече не е необходимо да се конкурират със спекулантите, за да се сдобият с редки модели в магазините на марките. Купувачите все още не могат да закупят някои бройки веднага, но списъците с чакащи стават все по-кратки.
Източник: Facebook / Lukas Rukys
Марки като Patek Philippe, които имат натрупани поръчки, могат да разчитат на отложеното търсене, за да запазят продажбите си стабилни по време на този спад. Перспективите за по-малко търсените производители, като притежаваните от LVMH TAG Heuer и Hublot, са по-мрачни.
Сериозните колекционери на часовници следят отблизо кои модели запазват стойността си и вече не са склонни да харчат пари за модел, чиято цена пада при употребата му. Така че, пазарът очевидно се променя.