Изминалата седмица бе тежка за американската компания United Launch Alliance (ULA). След изслушване в сряда се появиха новини за потенциална забрана на изработваните от Русия двигатели RD-180, които компанията изисква за ракетата Atlas V. За капак Военновъздушните сили (ВВС) на САЩ обмислят да приключат договорите с фирмата, които възлизат на 800 млн. долара годишно, пише TechCrunch.

Тези лоши вести всъщност са от полза за компанията за космически изследвания SpaceX, която вече е сертифицирана да се конкурира с ULA за високобюджетни изстрелвания на военни ракети от ВВС. Всъщност компанията на Илон Мъск е и единствената, която е способна да се състезава с ULA за тези договори.

Миналата седмица сенатор Джон Маккейн съобщи, че ще въведе законодателство за възстановяването на забрана за купуване на руските ракетни двигатели RD-180. Това се явява проблем за United Launch Alliance, чиято ракета Atlas V изисква точно такъв двигател. Ако забраната бъде одобрена, ULA ще остане само с 9 вече закупени двигателя RD-180 за изстрелвания на ракети на Военновъздушните сили на САЩ.

Ситуацията е сложна – ВВС искат надежден достъп до Космоса, но Конгресът на САЩ не иска компаниите да дават пари на руснаците, за да го получават. Към момента обаче ULA няма друга опция.

Тази забрана може да бъде сметната и за несправедливо изолиране на ULA, тъй като американската правителствена агенция НАСА продължава да плаща стотици милиони долари на Русия за обиколки до Международната космическа станция.

Сега се очаква договорът на Военновъздушните сили да отиде при единствената друга съществуваща опция: SpaceX.

Ракетата на SpaceX експлодира при кацане (ВИДЕО)

Бум! Ракетата на SpaceX експлодира при кацане (ВИДЕО)

Безпилотната мисия постигна основната си цел да пренесе сателит в ниската орбита

Компанията получи сертификат за настъпване на пазара на изстрелване на военни и шпионски сателити през май 2015 г., с което сложи край на десетилетния монопол на ULA. С наличието на двама играчи на пазара дългогодишните политики и договорите биват поставяни под въпрос.

Все пак United Launch Alliance предприе стъпки към дистанциране от руския двигател RD-180. През септември 2014 г. компанията си партнираше с Blue Origin, за да разработи съвместно нов ракетен двигател, създаден в САЩ. Очаква се разработването му да отнеме 4 години и да бъде готов за експлоатация през 2019 година.

Днес обаче зависимостта на ULA към руските двигатели RD-180 се оказва нейната най-голяма слабост, но и най-голямото предимство на SpaceX.