Разговаряме с ръководителя на поделение "Електроразпределение" към Национална компания "Железопътна Инфрастуктура" инж. Стоян Стоянов

Г-н Стоянов, от година вече, паралелно с НКЖИ, работи отделно звено, което осигурява електрозахранването на контактната мрежа на ж.п. инфраструктурата. Какво се случи за този период?

Това, което се промени административно, е отделянето на поделение "Електроразпределение" счетоводно от НКЖИ, като целта беше да се контролира политиката и приходно-разходната страна на дейността.

Отделянето е и функционално, защото, за да упражнява то дейността си, е необходим лиценз от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Въпреки това ние сме и ще продължаваме да бъдем част от Национална компания "Железопътна инфраструктура".

С отделянето на поделението и получаването на лиценз за търговия с електрическа енергия, както и за разпределение, се отвори и свободния пазар на електроенергия за железопътните компании. До момента нямаше възможност всеки превозвач да си избира сам производителя на електроенергия.

Има ли вече ж.п. превозвач, чиито локомотиви ползват електроенергия, закупена чрез избор на доставчик?

На този етап не. Причината е, че всички локомотиви и мотриси на "БДЖ Товарни превози" и "БДЖ Пътнически превози" трябва да имат монтирани електромери. Колегите от националния превозвач вече са напреднали и очаквам в рамките на полугодието или най-късно в края на 2014 г. да имаме монтирани електромери и изцяло либерализиран пазар на електроенергия.

Има ли интерес от страна на превозвачите да търсят нови доставчици за електроенергия?

Много ще бъде трудно всеки един превозвач да излезе сам на пазара на електроенергия, защото това води със себе си до допълнителни усилия за балансиране, които съпътстват всички клиенти, купуващи електроенергия на свободния пазар. Начинът, по който работят товарните превозвачи, представлява предизвикателство за тях, защото поради спецификата на тяхната дейност те не винаги знаят точно кога ще се предвижват влаковете им, особено ако композициите извършват международни превози.

Всяко едно забавяне или избързване нарушава прогнозното количество електроенергия и по този начин те ще търпят санкции (бел.ред - разходи за не баланс).

Въпрос на време е обаче това нещо да се отработи и да се натрупа опит и няма да има пречки пред либерализирания пазар на електроенергия за железопътните превозвачи.

В момента при все още неработещ пазар, как превозвачите купуват и ползват електроенергия за техните локомотиви и мотриси?

Енергията се закупува от нашето електроразпределително предприятие и дружеството ни за търговия с ток, като за това ние се явяваме периодично на търгове, провеждани от най-голямата електроцентрала в България - АЕЦ "Козлодуй".

В какво състояние е контактната мрежа на железопътната инфраструктура?

Това е една мрежа на 40-50 години, която е много амортизирана. В други страни, наши бивши колеги, които работят там казват, че заменят и здраво оборудване с ново, докато при нас нещата не стоят така и често чакаме нещо да се случи, за да реагираме. За тази година сме предвидили 20 млн. лв. за подобрения по контактната мрежа. От 2007 г. създадохме една точна статистика и си поставихме цели, които при изпълнението им да доведат до намаляване закъсненията на влаковете, причинени от проблеми в контактната мрежа.

Така от тогава всяка година броят на повредите и на закъсненията на влаковете намалява. Само за 2013 отчитаме 14% по-малко повреди или 100 повреди по абсолютен брой. Времезакъсненията в следствие на това са намалели с 4%.

С най-голям дял за повредите при нас са изолаторите. Ние започнахме поетапното им подновяване и тази година ще приключим подмяната на два основни типа изолатори, които бяха причина за много закъснения и повреди. Ще подменим и голяма част от носещите въжета.

Бихте ли се ангажирали с прогноза за това, с колко ще намалеят инцидентите през 2014-а спрямо 2013 година?

С около 20% очаквам да намалеят инцидентите, като това е песимистичният вариант.

В края на миналата година се появи предложение от някои народни представители НКЖИ да може да продава електроенергия на битови абонати. Смятате ли, че това е възможно да се случи?

Нашето ЕРП има основно задължение да разпределя електроенергията, необходима за тягови нужди (за локомотиви и мотриси). Когато говорим за захранване на битови абонати, влизаме в хипотезите: кой продава електроенергията - търговците и снабдителите. Крайни снабдители може да има само по един за всяка една обособена територия и ако се реши ние да бъдем също такъв, трябва да се правят законови промени.

Все пак влиза ли във вашите цели да продавате електроенергия на битови потребители?

За момента от страна на НКЖИ не се работи в тази посока. Няма обаче невъзможни неща, но за такава стъпка е необходимо решение от страна на държавата.

Може ли да кажете, какъв дял се пада на електроенергията, консумирана от ж.п. превозвачите на фона на цялото енергийно потребление в държавата?

Ние сме най-малкото ЕРП в сравнение с останалите. Ако големите електроразпределителни дружества имат средно по 1.5 млн. клиенти, то нашите са общо 7. Ако става въпрос за това, колко електроенергия изразходва целия железопътния сектор у нас, то неговата консумация влиза в Топ 5 на индустриалните предприятия.