Целите са лесни за формулиране, но трудни за постигане и поддържането на мотивацията е ключово в такава ситуация. В едно от последните проучвания, публикувано в изданието Journal Consumer Psychology се посочвят няколко съвета за това кое е най-мотивиращо за човек.
В него са разгледани два типа мотивация - насърчаваща и превантивна, както и ефектът на тяхното действие.
При първия вид човек е фокусиран върху своето вдъхновение. Той е обнадежден и изпълнен с желание да направи всичко необходимо, за да постигне целта си.
Превантивната мотивация от друга страна може да се възприеме и като отбранителна. При нея човек е концентриран върху това да избегне нещо негативно като провал, например.
Според експертите и двете стратегии могат да бъдат ефективни. Все пак обаче резултатите показват, че всеки от двата подхода е за предпочитане в зависимост от това колко близо човек е до целта си.
Обикновено на първоначалния етап се появява насърчаващата мотивация, като колкото по-голям е прогресът, толкова по-силен е нейният ефект. Експертите съветват обаче за задържането на постигнатия резултат включването на превантивната мотивация.
Моделът работи лесно. Представете си, че искате да спестите пари за екзотична почивка. Първоначално сте ентусиазирани и започвате да спестявате определена сума от всяка заплата.
След като натрупате достатъчно пари обаче може да сте изправени пред дилемата дали да ги използвате за нещо друго. И тук вече може да се включи превантивната мотивация, която да ви откаже от подобна крачка.