Преди няколко месеца написах статията "За заплатите и хората", която се превърна в една от най-четените, а във Facebook имаше стотици коментари под поста. В нея описах трудностите с намирането на служители, нереалистичните им изисквания, и прочутия български страх да не се минат (и да не настинат). Разбира се, монетата има две страни и в този материал ще разгледам какво правят българските работодатели, за да се стигне до сегашната критична ситуация на пазара на труда.
Работа ще има за всички от сърце
Според Националния статистически институт, безработицата към второ тримесечие на 2017 година е 6.3% или малко над 200,000 души. До края на годината се очаква тя да намалее до около 5%, което ще е най-ниското ниво след 1989 година (толкова е била през 2008 година). Това означава, че на практика няма безработица в големите градове на България и сред хората с висше образование, и всеки, който иска да работи, може да си намери работа.
Това е много добра новина за всички служители, защото това са повече доходи в домакинствата, както и повече възможности за покупки и инвестиции. За бизнеса, това не е много положително, защото липсата на хора спира възможностите им за развитие. Случва се и още нещо. Ако досега пазара беше на работодателите и те диктуваха условията, това вече не е така и служителите са в по-силната позиция.
Ако някоя компания иска да наеме хора за дадена позиция, най-вероятно ще трябва да си ги "открадне" от конкуренцията. Шансът тези около 200,000 души безработни да започнат работа е минимален, според мен. В преобладаващата си част, те са роми или хора с начално или основно образование. Трябва да се смени изцяло социалната система у нас, за да се върнат тези хора на пазара на труда.
Аз ги лъжа, че работя, а те ме лъжат, че ми плащат
България се приема като страна, където цена на труда е ниска и това е едно от най-големите ни предимства в сравнение с по-развитите страни. Като изключим повечето международни фирми от IT сектора и няколко други отрасъла, работодателите у нас все още живеят в миналото и предлагат доста по-ниски заплати, дори в сравнение с Румъния, Сърбия, Македония и други съпоставими страни.
Пазарът на труда ще промени това и заплатите ще тръгнат нагоре, но дали няма да е късно и българската икономика да се окаже сред догонващите за пореден път, въпреки отличните възможности за развитие и напредък.
Ще ви дам един пример. Слея отблизо туристическия бранш и по-точно HoReCa (хотели, ресторанти, кафенета) и направо не мога да повярвам, че има работодатели на българското Черноморие, които си позволяват при този недостиг на хора, да бавят плащанията на служителите си (или изобщо да не им плащат), да ги карат да работят по 20 часа без прекъсване, и да не им осигуряват обещаните условия. Ако тази година имаше криза за летния сезон в туризма, другата година ще е катастрофа и за това не малка вина имат всички ресторантьори и хотелиери по морето. Това се случва и в зимните ни курорти.
Проблемът е в софтуера, а не в хардуера
Като стана въпрос за туризъм и заведения, виждали ли сте на запад толкова "гъзарски" кафенета, като тези у нас? Срещат се много рядко. А влизали ли сте в тоалетните им? Да, чисти са, но не могат да се сравнят с тези в лъскавите български заведения, които са с големи огледала, луксозни мивки и модерни плочки. Всеки може да направи сравнение между нашите хотели и тези в Гърция, например. Българските са по-добри и по-модерни, със сигурност.
Аз съм участвал в разработката на бизнес план за няколко заведения, и мога да ви споделя, че пари за сградите и оборудването не се пестят. Наемат се най-добрите архитекти и дизайнери, и искат да се получи нещо "уникално" и "да го няма в България". Поръчва се мрамор от Италия, пердета от Франция, озвучаване от САЩ, най-добрата техника и сме почти пред отваряне.
А, да, ще ни трябва и персонал. Назначаваме Зарко за управител (племенник на собственика, а и "Момчето не беше ли завършило ТОХ-а?") и пускаме обяви в сайт за персонал. Това не е важна дейност и затова ще откраднем текста от друга фирма, като само малко ще завишим изискванията. Толкова сме добри, че всички ще искат да работят при нас. Каква да е заплатата? Минималната, разбира се. Ако работят усърдно по 12 часа на ден и почиват само един ден на 3 седмици, ще им дадем бонус от 50 лева (евентуално, ако сме на кеф).
Намират се все пак някакви хора ("от кол и въже" е точен термин) и бизнесът стартира. Наистина, има доста клиенти в началото, които искат да "тестват" новото място. Обърканите поръчки, грешните сметки и "Знам, че е в менюто, но го няма!" през първите седмици не притесняват Зарко, който пие с приятели на VIP масата.
През следващите месеци текучеството на персонала е по-високо от броя на гледанията на новия клип на Андреа и Сузанита, а към ниските заплати са прибавени и глоби за провинения. За обучения и някаква квалификация, и дума не може да става. В същото време, собственикът си купува нов джип за 150,000+ лева с култовия номер "SHA MAR" и се оплаква, че не може да намери свестни служители в България.
Тази история се повтаря в хиляди български фирми. Повечето собственици на бизнес разглеждат служителите и работниците си като "необходимото зло" и при всички разчети залагат минималната сума като заплата, за която някой изобщо би се съгласил да роботи. Ясно е, че с "трици маймуни не се ловят" и за минимално възнаграждение ще намерим само хора тип "Аз ги лъжа, че работя, а те ме лъжат, че ми плащат".
Още нещо, ако разгледаме отчета за приходите и разходите на една българска и една западна фирма, ще открием, че има разлика в разходите за заплати и осигуровки като процент от общите разходи и от чистите приходи. Не говорим за абсолютни суми, а като процент. В развитите страни служителите се разглеждат като ценен капитал и за заплати се заделят около 50% от общите разходи. По този начин, хората получават достатъчно, за да живеят добре и нямат особен стимул да напускат работа и да създават бизнес. Те мислят само как да са по-продуктивни и да запазят работата си.
У нас положението е малко по-различно. Разходите за персонала са около 15-20% от общите разходи, а голямата печалба отива при собствениците. Това е нормално, защото те са рискували и са създали бизнес, но да плащаш на хората си минимални заплати, а ти да си купуваш поредната скъпа кола, е леко лицемерно. Отговорът "Ако щеш" не се харесва на все повече българи и те стават предприемачи. Това допълнително ще затрудни пазарът на труда. Оказва се, че както и при много други неща, проблемът е в софтуера (хората и организацията), а не в хардуера (сгради и машини).
Има ли изход от ситуацията?
Зададох този въпрос във Facebook и получих стотици коментари с добри предложения как да намерим изход от тази ситуация. Ако бях политик, сигурно щях да лобирам за едно или друго решение, но аз съм предприемач и ме интересува едно единствено нещо - как мога да се възползвам от тази ситуация.
Ясно е, че заплатите ще вървят нагоре през следващите години и добрите специалисти ще искат още по-високи възнаграждения. Борбата за кадри (квалифицирани или не) ще стане още по-жестока. Очаквам работодателите да измислят още по-екстравагантни начини за привличане и задържане на най-добрите си хора. Наемането на яхти за фирмени партита ще стане част от "социалния пакет" на все повече компании.
Решението за част от бизнесите ще е автоматизация, защото ще е по-изгодно и по-ефективно, от това да наемат хора. Ще се търсят потенциални служители и сред нежеланите доскоро групи като млади пенсионери, с ниско образование, млади майки, роми и други. Ще бъдат създадени специални платформи за тях, където ще се говори на "техния" език. Сайтовете ще ни посрещат с любезни надписи като "Со керес, ма, Пенке?", "Муцка, ша работим ли неска?" и "Светлото социалистическо бъдеще Ви очаква, другарю Петров?".
А кой трябва да реши проблема с недостига на кадри у нас?
Пазарът, разбира се. Не е работа на политиците да решават такива въпроси. Те само трябва да създадат необходимите условия, за да може всеки от нас да си свърши работата.
petyanikolova
на 16.10.2023 в 22:05:19 #7Истински ад е да работиш в Асетом ЕООД. Постоянен стрес заради непрестанните проверки, а когато почувстваш, че просто те използват става още по-нетърпимо.
koleffff
на 16.10.2023 в 15:44:06 #6Много досадни производства има в СДВР о ГДБОП заради сигнали от други държави. Масово напускат колеги, защото шефовете са записвали какво правят и искат да дадат записите от развоговри и камери като доказателства за да се измъкнат от оговорност.
mihailrumenov
на 16.10.2023 в 04:25:25 #5До съвсем скоро работех в Асетом ЕООД. ГДБОП и ДАНС постоянно правеха акции в офиса и ни стряскаха.
danielaatanasova
на 15.10.2023 в 21:22:23 #4Шефът не пази служителите си! Постоянно ни викат на разпит от Службите, а работодалят ни се крие!
rumyanatodotova
на 15.10.2023 в 13:55:59 #3Обявяват се лъжливи адреси, но всички знаят, че истинския адрес на Асетом ЕООД е гр. София р-н Подуяне, Живко Николов 12
milendimov
на 14.10.2023 в 16:45:45 #2Асетом ЕООД са много некоректни работодатели. Изключително разозарован съм.
krgv-group
на 28.09.2017 в 21:52:21 #1Добре де, занимавам се с транспорт. Докато "колеги" принуждават шофьорите си да работят в неизправни камиони на 20 години, които нямат или печка или климатик или даже и легло ние се стремим да не спираме с инвестирането, да взимаме нови машини, с повече удобства. Плащаме доста на работниците и също така ги стимулираме с бонуси с точно определени правила (няма такова ако съм на кеф). Има ли работа, работиш ли както трябва и задминеш еди колко си км имаш 100 евро, после още 100 и още 100. За преразход на гориво (който може да достигне до 500 евро на камион на месец) не глобяваме, но поощряваме икономичното каране и даваме бонус. Заплатата може да достигне до 2400 евро на шофьор работещ в българска фирма или 2000 евро ако е слаб месец и няма работа. За ваша информация при нормални обстоятелства шофьора взима 2 пъти повече от печалбата, която отива при собственика, който си е заложил главата и е инвестирал между 80 000-100 000 евро за камион + 20 000 евро за ремарке!!! При всичко това все още имаме хора, които дори не искат да работят толкова часа колкото е нормалното определено от закона! Имаме такива, които си избират кога да тръгнат и кога да се върнат, въпреки че уговорката ни е друга. Правят каквото си искат, знаейки, че са на 2000км от офиса и няма как да упражним пълен контрол.Въпреки че взимат заплата, по-голяма от тази на хора учили по десетилетие все още има такива, които се опитват да откраднат 10 литра дизел или да скрият 20 евро от разходите. При положение, че му се плаща такава огромна сума. Преди да влезна в този бизнес заплатите бяха по 1200 евро, а условията за работника бяха отвратителни, но имаше конкуренция на пазара на труда и всеки си натискаше парцалите. Сега има недостиг и затова тези, които не са качествени като хора направо се гаврят. Нали знаете, че при нормално правителство като в някои развити страни, когато цял бранш е застрашен правителството взима под внимание и предприема мерки години преди това да стане късно. Някои го постигат с внос на работници, а други с програми за развитие. Знаете ли колко фирми предлагат безплатно обучение на шофьори? Ние сме една от тях и въпреки това няма хора. Някой трябва да ги мотивира. Аз моето го давам. Предлагам обучение, предлагам най-нови машини и предлагам заплата, която на този етап е тавана. Въпреки това е пълно с млади хора на моята възраст и по-млади, които нямат стотинка в джоба, но не искат да работят тази работа защото била тежка, е добре, а по-добре ли е да нямаш стотинка в джоба?