Много хора, които работят от 9:00 до 17:00 часа, се налага да работят през уикенда. Но някои професии предлагат повече време за почивка от другите.

Пилотите на пътнически самолети имат минимум 12 до 15 дни почивни дни месечно, взависимост от авиокомпанията.

Най-големият нискотарифен превозвач в света - американската Southwest Airlines нарежда на пилотите си да вземат 15 почивни дни. Според правилата в САЩ те имат право да летят само по 1000 часа годишно. Това означава, че пилотите на граждански полети имат 20-часова работна седмица - 2 пъти по-кратка от стандартната 40-часова работна седмица.

Като всяка професия и пилотската има своите недостатъци. Почивните дни не са непременно ваканционни дни. Те често са прекарвани в хотели и далеч от дома. Научни изследвания установяват, че пилотите са по-депресирани от останалата част от населението на САЩ.

Учителите в Щатите имат повече време за почивка в сравнение с редовните професии. Те почиват през цялото време, в което почиват и учениците, включително националните празници, сезонните ваканции и лятото.

Но те не получават заплата през летните месеци. Това на практика означава значително съкращаване на заплащането им, тъй като то се изплаща само за 9 месеца.

Всъщност те получават заплата само за времето, за което са наети - т.е. само около 185 дни в годината. По тази причина учителите често работят на втора работа през лятото, за да компенсират разликата.

Да не споменаваме, че от учителите се очаква да подготвят учебни планове за предстоящата учебна година през летните месеци. В действителност те продължават да работят през лятото за по-малко заплащане.

Работещите на круизни кораби имат особено странно работно време. Те имат различно време за почивка между круизните пътувания, на които са назначени. Ваканционните периоди могат да варират от 1-2 дни до 8 почивни седмици наведнъж.

Удълженото почивно време също има недостатъци. По време на плаване работещите на круизни кораби може да работят до 100 часа седмично. Освен това прекарват много време далеч от семействата си.

Има и "24-часови професии" - работни места, които изискват нощни смени. Пожарникарите, медицинските сестри и ръководителите на полети попадат в тази категория.

Пожарникарите обикновено работят на 24-часови смени, последвани от 2 дни почивка. На практика те имат уикенд след всеки работен ден. Тяхната професия обаче е втората най-стресираща работа в САЩ. Освен борбата с огъня, те помагат при автомобилни катастрофи, оказват спешна медицинска помощ и се включват при много други опасни ситуации.

Медицинските сестри обикновено имат 2 възможности. Те могат да работят на четири 10-часови смени или на три 12-часови смени на седмица. Това им оставя 3 или дори 4 дни за почивка седмично.

Ръководителите на полети имат работни графици, които се различават значително. Въпреки че изкарват обичайните пет 8-часови смени на работниците със стандартно работно време, те работят в необичайно време. Те всяка седмица карат нощни смени.

Липсата на последователност във времето на смените има сериозно влияние върху съня на тези служители. Всъщност преди нощна смяна работниците спят средно по 2-3 часа.

Тези професии вероятно изглеждат привлекателни за работещите със стандартно работно време. Те обаче имат и значителни недостатъци, като прекарване на малко време със семейството, тежки нощни смени и работа в стресова среда.

Ето защо работата по стандартен график от 9:00 до 17:00 часа всъщност не звучи толкова зле.