Предаването Money.bg по телевизия Bulgaria ON AIR започва нова поредица "Успелите българи", която чрез личните истории на просперирали наши сънародници ще вдъхновява зрителите и читателите при избора им на кариерен път. Чрез нея екипът на Money.bg иска да разбие клишетата за успешна кариера, като покаже нагледно разнообразните пътища, по които може да се стигне до нея.
Александър Димитров знае как се прави кариера в големи компании. Той преминава за малко през българския офис на една от най-големите в световен мащаб одиторски фирми KPMG, после се "закотва" за 12 години в първия и дълго време най-голям български телеком - Mtel, по-късно ребрандиран на А1, за да стигне до компания с близо 29 000 служители в 30 различни страни, оценявана на 40 милиарда долара - NXP Semiconductors.
Формулата за успеха: "Скачай в дълбокия край на басейна"
Намираме Александър в Австрия и по-точно в Грац, където той работи за местния офис на гиганта. Дружеството има многокомпонентна дейност, която накратко може да се опише като производител на различни видове чипове и решения за автоматизация. Българинът е на позиция мениджър сегмент "Умни градове" в компанията. Как успява да стигне до нея?
Може да прозвучи като клише, но това се дължи на процес, желание и имаше нагласа в семейството ми, че трябва да търся кариера извън България. Започнах да работя в няколко насоки. Три са основните неща - гледаш дали имаш лични контакти в конкретна сфера или гледаш сериозно свободния пазар на конкретната държава за трудовия пазар. От там нататък отделяш доста време и започваш да адаптираш своята автобиография за конкретни позиции", обяснява той.
"Естествено не е нещо, което има голяма свързаност с моя предходен професионален живот в България, но определено основата, която бях създал в България и опита, който имах,ми помогнаха да стигна до NXP в Австрия, където е един от големите ни офиси и където имаме глобален център за безконтактни технологии, с които подкрепяме целия свят от тук", допълва той.
По думите му най-важните качества в подобна бизнес среда са гъвкавостта и бързото усвояване на новата информация.
"Това с пускането на дълбокия край на басейна е едно клише, но определено е наистина така, но естествено трябва да има насока. Опитът през годините, богатият опит доста допринесе за правилния подход, избор и съвпадението между нашите контакти и това какво аз търся като възможност и какво NXP търсеше. Определено мисля, че моята история от това, че аз имам опит в услугите, а NXP е определено на 99% хардуер насочена фирма и искаха и разработват все още иновативни продукти, беше решителния момент, който допринесе за наемането ми".
Пътят към успеха: MBA програма във водеща бизнес академия
Преди да заработи в Австрия, Александър прави и решителна крачка в своето академично израстване - завършва PMBA Entrepreneurship & Innovation в едно от най-силните бизнес училища извън англоезичния свят - WU Executive Academy. Наричана още Академия за висши мениджъри, тя е част от Виенския икономически университет и през нея минават стотици специалисти, които търсят израстване в кариерата. Александър също:
"Завърших и Академията през 2015 година по-скоро за да си опресня виждането за това какви са последните тенденции в технологиите, предприемачеството и за да може да го използвам като трамплин за установяване на кариера в Австрия".
Той успява и днес, въпреки че работи извън България и за световен гигант, един български проект го ангажира отново с България - създаването на електронна система за билети в столичния градски транспорт.
"Проектът, който съвсем скоро привършихме, но е в процес от 2018 година, е електронният билет за градския транспорт в София, където от самото началото видяхме възможност да работим с нашите партньори в България, да образоваме техните екипи на технологиите, които могат да се използват и съответно как може да се подобри качеството на услугата и това, на което винаги държа в нашите отношение, било то с крайни партньори или клиенти - да се създава прозрачност посредством услугите и т.нар. хардуерни устройства, които имаме за крайния потребител", обяснява Александър.
"Създадохме решение и дадохме достатъчно идеи да се създаде решение, в което умните карти например за градски транспорт да може прозрачно да бъдат проверявани от всеки потребител - как е бил консумиран кредита, който имат или билетите, които са закупили посредством мобилния телефон. Имаме партньорство и с Google, което дава възможност да се съхранява билета на Android устройства, за да може да се елиминира умната карта и да бъде съхранена на мобилния телефон на крайния потребител".
Попитан кога София ще стане умен град, експертът ясно показа каква стратегия трябва да се следва:
"Умните градове имат широка дефиниция - може да е от инфраструктурни проекти до комбиниране на няколко услуги на умните устройства на крайните потребители. Всичко е в посока на това, че трябва да се оптимизира трафика на хората, услугите, за да може животът да стане по-лесен. За София стъпките са правилни, но ще отнеме много време да се развие. Един град е като един танкер - като се пусне в една посока е трудно да се измени курса, затова трябва да се пусне в правилната посока за да знаем, че след пет-десет години ще има съществени резултати, а не минимални", завършва той.