Може би в сегашното сложно време за въздушния транспорт, причинено от пандемията на коронавируса, не е уместно да разказваме за огромните летателни машини, не малка част от които стоят в хангарите.

И все пак, кои се 10-те най-големи въздушни лайнери, способни да транспортират стотици пътници от единия край на света до другия.

Нека да разгледаме списъка на най-големите пътнически самолети в света и компаниите, които ги експлоатират.

Снимка 537267

Източник: YouTube

10. Airbus A333-300

Този модел на широкофюзелажен лайнер започва експлоатация на 2 ноември 1992 г. Самолетът има капацитет от 250 до 440 пътници. Този самолет се използва главно от Turkish Airlines, Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines и Cathay Pacific.

През 2020 г., след като спадът на пътникопотока на някои места беше до 90% и търсенето на превози на товари и техните тарифи се увеличиха, Airbus представи проект за преоборудване на A330, благодарение на който самолетът може да превозва до 7,3 тона товари.

9. Airbus A340-300

Airbus A340-300 е пътнически самолет, произведен за първи път 1993 г. и може да побере 295 пътници при салон от една класа и 267 в двукласно разположение на седалките.

В края на май 2020 г. в света останаха само 35 оператора на Airbus A340. Lufthansa разполага с 34 самолета от този модел. Испанската Iberia, друг основен оператор, който преди това е притежавал 15 от тези самолети, обяви извеждането им от експлоатация през юни 2020 г. Основната причина за извеждането от експлоатация беше нецелесъобразността от използването на самолети с четири двигателя и високата им цена.

Снимка 537270

Източник: Airbus

8. Airbus A340-500

Airbus A340-500 е пътнически самолет, произвежан във Франция от 2006 г., въпреки че са известни по-ранни доставки през 2002 г. Моделът е проектиран така, че 372 пътници могат да бъдат настанени в еднокласна подредба на седалките и 313 при двукласна подредба.

Този въздушен лайнер се използва главно от Emirates и Singapore Airlines. На A340-500 SIA до 2013 г. извършва най-дългите полети в света - от Сингапур до Ню Йорк.

Към март 2020 г. само два самолета A340-500 все още работят във небето - и двата са на разположение на Azerbaijan Airlines.

Снимка 333590

Източник: Airbus

7. Airbus A350-900

Този реактивен самолет е проектиран за полети на дълги разстояния до 15 000 км и може да превозва от 300 до 350 пътници. A350 е пряк конкурент на серията Boeing 787-10 и 777, както и на новия Boeing 777X, който ще влезе в експлоатация през 2021 година. Един от главните оператори на този самолет е Singapore Airlines.

Airbus заяви, че до края на януари 2020 г. семейството A350 XWB е получило 935 "твърди" поръчки от 50 клиенти по целия свят, което го прави един от най-успешните широкофюзелажни самолети за всички времена.

През 2020 г. A350 също бяха преобразувани в товарни самолети, за да могат да летят, превозващи големи количества медицинско оборудване и други доставки. В този случай лайнерът A350 може да превозва до 7,8 тона товар.

Снимка 438702

Източник: Boeing.com

6. Boeing 777-200

Boeing 777-200 е пасажерски самолет, произведен в САЩ. С еднокласно разположение на места за сядане, той може да побере 440 пътници, а при двукласно - 400. Самолетът може да оперира без презареждане по маршрути до 14 260 километра.

Извеждането от експлоатация на 777-200 започна преди настоящата криза и продължава през 2020 г. British Airways , Delta Airlines и Singapore Airlines са едни от онези авиокомпании, които вече се сбогуват с този самолет.

Снимка 537263

Източник: flickr

5. Airbus A340-600

Моделът A340-600, представен през 2002 г., е най-големият самолет в цялата продуктова линия на Airbus A340. Широкофюзелажният въздушен лайнер с четири двигателя може да превозва до 380 пътници. Към октомври 2020 г. основните оператори, използващи този самолет, са Lufthansa и Mahan Air.

През април 2020 г. Lufthansa временно изведе от експлоатация целия флот от седемнадесет самолета Airbus A340-600 до неопределен срок за 2021 година.

Снимка 537265

Източник: Wikipedia

4. Boeing 777-300

Boeing 777-300 е пътнически самолет, произведен в САЩ, който може да побере 550 души в еднокласна конфигурация и 451 в двукласна подребна на седалките. Самолетът обслужва маршрути с дължина до 6013 морски мили (11 135 километра).

Най-големият оператор на Boeing 777 е Emirates, със 131самолета Boeing 777-300.

Снимка 537271

Източник: Wikipedia

3. Boeing 747-400

Boeing 747-400 е пасажерски самолет, който в конфигурация на салона от три класи може да побере 416 пътници, в конфигурация от две класи седалки - 524, а в изцяло икономичен салон - 660 души.

Може да обслужва маршрути с обхват до 7 260 морски мили или 13 446 километра. Първият му полет се състоя на 28 април 1988 г. Модел 747-400, с много подобрения в дизайна и електрониката, беше основен пробив за серията Boeing 747.

British Airways беше един от най-големите оператори на този модел, но те извадиха от строя целия си флот от Boeing 747 поради коронавирусната криза през лятото на 2020 г. Сега основният оператор е Atlas Air. China Airlines също е една от най-големите пътнически авиокомпании, които все още използват модела 747, а добавя и още 16 машини от него, според planespotters.net.

Снимка 240179

Източник: GettyImages

2. Boeing 747-8

Boeing 747-8 е пътнически самолет, който с еднокласно оформление може да побере 700 души, а с двукласно разположение на седалките - 600 пасажера. Обхватът на полета на самолета е 8 000 морски мили (14 816 километра).

До края на 2020 г. обаче американската компания производител получи само 47 поръчки, вместо очакваните 300. Lufthansa бяха първите, които поръчаха производство на 747-8 през 2006 г. Други авиокомпании, които направиха същото, бяха Korean Air и Air China.

От Boeing вече казаха на клиентите, че работата по най-новите 747-8 ще приключи през 2022 г. През 2017 г. беше получена последната поръчка за пътническата версия 747-8, която ще действа като Air Force One за президента на САЩ. Доставката на самолета се очаква през 2024 година.

Boeing планира да замени 747-8 с изцяло новия Boeing 777X, който се очаква да влезе в експлоатация през 2022 година. До 31 юли 2020 г. 350 самолета модел 777X са поръчани от осем авиокомпании, включително All Nippon Airways, Катар и Lufthansa.

Снимка 537264

Източник: Wikipedia

1. Airbus A380-800

Airbus A380-800 е въздушен лайнер, способен да побере 853 пътници в еднокласна конфигурация и 644 в двукласна конфигурация на салона. Самолетът може да обслужва маршрути до 8 208 морски мили (15 200 километра).

Моделът излита в небето за първи път на 27 април 2005 г. Към 30 септември 2020 г. са произведени 242 от тези самолети, но поради слаби продажби Airbus обяви, че ще спре производството на A380-800 през 2021 г.

Със своите 114 самолета A380 във въздушния се флот и очаквайки да пристигнат още осем, Emirates в момента е основният оператор на A380 и планира да продължи да го прави и в бъдеще.

Преди пандемията се твърдеше, че глобалният флот от 250 самолета Airbus A380 е извършвал 330 полета на ден, обслужвайки повече от 70 дестинации. На 27 април 2020 г., 15-та годишнина от първия полет на A380, излетя само един самолет - полет на China Southern от Лос Анджелис до Гуанджоу.

Някои авиокомпании спират своите A380 по време на пандемията, докато други ги извеждат изцяло от експлоатация. Air France беше сред първите, които съобщиха за извеждането от експлоатация на целия си флот A380. През лятото на 2020 г. Qantas потвърди, че техните 12 Airbus A380 ще останат на земята през следващите три години.

Бъдещето на A380, собственост на Etihad Airways, също остава неизвестно, тъй като авиокомпанията потвърждава забраната за полети на своите гиганти поне до зимата на 2021 г.

Снимка 299746

Източник: Airbus

Извън този списък все още е Airbus A380plus

"В града пристига нов играч". Airbus анонсира нов A380plus с още повече места. Airbus официално обяви, че новият самолет ще превозва още 80 пътници, а новият дизайн на крилото ще намали разхода на гориво с 4%, докато цената на една седалка ще бъде с 13% по-ниска от стария A380. Новата версия на A380 обаче все още не е пусната.