2020 не беше обичайна година и нито един бизнес или индустрия не преминаха през пандемията незасегнати. Но за някои сектори новините не бяха изцяло лоши, пише CNN.

Кои са най-големите победители и най-големите губещи сред бизнеса през 2020? И какво може да очакваме през 2021?

Победител: Жилищният пазар

Пазарът на жилищни имоти през 2020 г. бе горещ и не обърна внимание на слабостта в икономиката. Всъщност, именно пандемията бе един от основните двигатели на пазара. В САЩ и на много места по света цените и продажбите тръгнаха рязко нагоре, след като хората започнаха да търсят къщи с дворове, с които да заменят апартаментите в градовете. Жилищният пазар се превърна и в убежище на някои места за свободните средства на хората, несигурни какво предстои.

Какво следва: Прогнозата за 2021 г. остава за още една силна година благодарение на ниските лихви, които скоро няма да тръгнат отново нагоре.

Губещ: Туристическата индустрия

Ваканцията не беше възможна за много по време на пандемията. Круизната индустрия понесе изключително тежък удар, а акциите на Carnival, Royal Caribbean и Norwegian, които бяха принудени да отменят пътуванията за 2020 и за началото на 2021 г., паднаха с между 45% и 60%.

Новините не бяха по-добри и за хотелските вериги.

Какво следва: Индустрията се надява за възстановяване през 2021 г., когато ваксините са широко достъпни и повечето хора са имунизирани срещу коронавируса. Все още не е ясно дали бизнес пътуванията — най-важните за индустрията — ще достигнат предпандемични нива, когато всички осъзнаха, че в повечето случаи видео разговорите вършат почти същата работа.

Победител: Канабисът

Марихуаната все още е нелегална на федерално ниво в САЩ и в голяма част от земното кълбо. През 2020 г. обаче още четири щата в най-голямата икономика в света одобриха използването на канабис за удоволствие — като така употребата на лекия наркотик вече не се наказва в 13 щата. А индустрията се надява, че новият президент Джо Байдън ще направи още една стъпка напред и ще разреши марихуаната на федерално ниво.

Промените изстреляха акциите на компаниите в индустрията.

Какво следва: През 2021 г. в индустрията може да има повече консолидация, а на глобално ниво се очаква все повече държави да разрешат употребата на марихуана.

Губещ: Петролът

Годината бе особено тежка и за петролната индустрия. Цените на множество суровини и стоки паднаха, но само петролът се търгуваше на отрицателни нива. Безпрецедентният спад през пролетта бе причинен от епичен колапс на търсенето по време на пандемията и ценовата война между Саудитска Арабия и Русия.

И макар цената на петрола да се възстанови, петролните и газови компании са в криза. В САЩ десетки фалираха, а енергийният сектор в S&P 500 изтри 30% от стойността си. ExxonMobil е най-губещата компания в Dow Jones Industrial Average.

Какво следва: Петролната индустрия със сигурност ще се зарадва, когато икономиките отворят отново, а хората започнат да летят и да пътуват повече. Но ваксината няма да реши по-голямата заплаха пред "черното злато": климатичните промени, които карат инвеститорите да се отказват от изкопаемите горива.

Победител: Соларната енергия

Последната тенденция помогна и за значителен ръст в соларната индустрия през 2020 г. Инвеститорите все повече смятат, че петролните и газови компании са сред основните, които допринасят за климатичната криза — и залагат, че соларните компании са ключова част от решението.

Борсово търгуваният фонд Invesco Solar се покачи с над 200% през 2020 г., благодарение и на силното търсене на соларна енергия и ентусиазма около бъдещите политики на Вашингтон, които ще подкрепят сектора.

Какво следва: Най-голямото предизвикателство пред соларните акции през 2021 г. е, че те може би са твърде горещи. Но след четири години на президент, който отричаше климатичните промени, обещанието на Джо Байдън, че търси решение на проблема със сигурност ще подкрепи соларната индустрия.

Губещ: Банките

Безспорно 2020 бе най-лошата година за банките от Голямата рецесия насам. Загубите бяха в размер на десетки милиарди само в САЩ, а институциите се готвят от вълна лоши кредити и запазване на ниските лихви, които носят и нисък марж.

Какво следва: Добрите новини за банките са, че просто това се случва по време на рецесия. Американската банкова система бе поставена под стрес тест и го издържа.

Победител: Bitcoin

Bitcoin потъна заедно с пазарите през март, но криптовалутата отбеляза главозамайващ растеж от тогава и достигна $30 хил. в края на 2020 г. През миналата година за първи път дигиталната валута получи институционална подкрепа от редица фондове и редица инвеститори вече гледат на bitcoin като на защитник срещу инфлацията и продължаващото поевтиняване на долара.

Какво следва: Bitcoin може да стане по-приемлива форма на дигитални разплащания през 2021 г. благодарение на усилията на Square и PayPal. Но Skybridge Capital, който има голяма позиция в bitcoin, предупреди, че скоро е възможен спад в курса на криптовалутата.

Победител: Видео игрите

Хората останаха затворени вкъщи и видео игрите дадоха възможност за разнообразяване на ежедневието и да продължат да говорят със своите приятели. Това подпомогна бърз растеж на индустрията — от разпродадените конзоли Nintendo Switch до рекордния ръст в стрийминг платформите.

Какво следва: Експертите прогнозират, че гейминг индустрията ще продължи да расте през 2021 г.

Губещ: Моловете

В САЩ ситуация е подобна на тази в останалата част от света: редица молове, които не бяха в цветущо здраве и преди пандемията, закъсаха още повече. В редица държави те бяха затворени през пролетта, а по-късно и след началото на пандемията.

Сред магазините в тях най-големите губещи бяха търговците на дрехи — милиони загубиха работните си места, а други започнаха да работят от вкъщи, които намали търсенето на нови дрехи.

Какво следва: Бъдещето на моловете зависи до голяма степен от успеха в търсенето на нетрадиционни наематели, които да заемат мястото на тези, които няма да се завърнат и след пандемията.

Победител: Големите търговци на дребно

Amazon и другите е-търговци бяха сред най-големите победители насред пандемията, след като хората не искаха да излизат от вкъщи и започнаха да пазаруват през интернет. Но големите вериги като Walmart, Target и Costco също не могат да се оплачат. Продажбите нараснаха със 7% в Walmart, с 12% в Costco и с 19% в Target.

Какво следва: големите ритейлъри няма да загубят инерция и след края на пандемията, дори и растежът на продажбите леко да се забави. Те ускориха дигиталните си продажби през 2020 г. и са в добра позиция за успех в бъдеще.

Губещ: Автомобилните производители

Автомобилната индустрия също бе сред големите губещи от пандемията, след като заводите затвориха, а търсенето на автомобили се срина. Нараснаха загубите на работни места, а компаниите намалиха работния ден на милиони служители.Компаниите за автомобили под наем, обичайно голям купувач, буквално спряха поръчките.

Какво следва: Търсенето на автомобили се възстановява по-бързо от очакваното. И макар че продажбите едва ли ще се завърнат скоро на нивата от 2019 г., пандемията даде необичаен тласък, тъй като много хора се притесняват да използват обществения транспорт. Те обаче до голяма степен се насочиха към употребявани автомобили.

Победител: Технологичните гиганти

Технологичният сектор бе големият победител насред пандемията благодарение на работата от вкъщи. Продажбите на Zoom подскочиха с над 300%, а на Netflix - със 73%. Тези на Amazon се покачиха с 35%, или зашеметяващите $67 млрд.

Какво следва: Гигантите сега са изправени преди антитръстови разследвания, които представляват екзистенциална заплаха. Съдебните спорове няма да намерят решение скоро, но в САЩ, Европа и Китай се виждат ясни стъпки към ограничаване на мощта им.