На фона на голямата ценова война и загубен пазарен дял от BYD и Tesla, китайският държавен автомобилен производител SAIC Motor прави драстични съкращения в своите съвместни предприятия с General Motors и Volkswagen и в своя отдел за електромобили. Това е рядък ход за най-големият производител на автомобили в Китай.
30% от служителите в SAIC-GM и 10% от тези в SAIC Volkswagen и над 50% в нейното дъщерно дружество Rising Auto EV ше бъдат съкратени, според източници на Reuters.
Подобен вид съкращения от държавни компании в Китай са изключително редки, но ожесточените цени, които тръгнаха от BYD, потенциално са го наложили.
През последната година SAIC и чуждестранните партньори загубиха пазарен дял от Tesla и частни компании като BYD. В Китай над 94 марки, предлагащи повече от 300 модела електромобили според Counterpoint Research, така че конкуренция има. В продължение на почти две десетилетия SAIC, която осигурява работа на над 200 000 души, е мащабна компания в Китай, но продажбите й са спаднали с 16% през първите два месеца на тази година спрямо година по-рано, според нейни данни.
Съкращенията на служителите няма да се случат наведнъж, а в продължение на цялата година.
SAIC обаче опровергава твърдението, като казва, че компанията не планира съкращаване. Всъщност SAIC заяви, че е наел още 2 000 служители по-рано тази година.
Според доклада SAIC има система за рейтинг от A до D, като на служителите с рейтинг D се предлага плащане за напускане, докато служителите с рейтинг C са поставени в "неудобна позиция", принуждавайки ги да напуснат, според източниците.
Миналата година около 10% от служителите на SAIC-VW например са получили оценка C или D. Освен това тези оценки се отнасят за мениджмънта, а не за работници по фабриките. На този етап не е ясно дали тези работници са включени в планираните съкращения.
SAIC Volkswagen произвежда ID.3 EV и автомобили с марка Audi, както и други модели. SAIC-GM произвежда Chevrolet, Buicks и Cadillac.
Продажбите на електромобили в Китай представляват 23% от общите продажби на автомобили, като този брой нараства.
Китай предостави на Tesla специално изключение от дългогодишното си изискване да кара чуждестранните производители на автомобили да създават съвместни предприятия с фирми, притежавани от Китай.
Tesla създаде своя изцяло собствена компания в Китай през 2018 г. в Шанхай, където произвежда най-голямата си продукция глобално.