Днес лихвените проценти по кредитните карти в САЩ са толкова високи, че потребителите със салдо от $5000 трябва да платят допълнителни $1000 лихва в течение на една година- Това показват данните от американското Бюро за финансова защита на потребителите, цитирани от CNN Business.
Как се стигна до тук?
Федералният резерв на САЩ (Фед) агресивно повишаваше лихвените проценти тази година в опит да овладее инфлацията. На този фон нсе повече семейства отвъд океана нямат достатъчно пари и разчитат все повече и повече на кредитните си карти, за да се справят с високите разходи за живот.
"През следващите месеци още повече хора ще се обърнат към своите кредитни карти, тъй като нарастващите цени на стоки от първа необходимост като храна и бензин намаляват бюджетите им и заплатите просто не стигат", алармират експертите от Агенцията за наблюдение на потребителите.
Заемите имат цена
Повече от 175 милиона американци имат поне една кредитна карта и около половината от активните сметки нече дължат много високи такси, защото са изхарчили много повече пари на кредит в сравнение с предходните години.
Лихвените проценти по кредитните карти са се увеличили, въпреки стабилния дял на притежателите на по-рискови ипотечни карти, исторически ниските основни лихвени проценти и намаляващите проценти на изплащане - мярка за сметки, считани за несъбираеми след просрочие.
Основният лихвен процент е този, който банките начисляват на най-силните си корпоративни клиенти и служи като еталон за потребителските заеми. Още миналата година спредът между основния лихвен процент и средния годишен процентен лихвен процент (ГПР) по кредитните карти е бил рекордно висок - дори когато действителните просрочия и неизпълнения са паднали до рекордно ниски нива.
Revolut пуска кредитни карти в най-голямата икономика
Британската компания продължава експанзията си
Агенцията за наблюдение на потребителите в Америка описва сегашната ситуация като "очевидно несъответствие" на изхарченото с кредитни карти, спрямо полученото заплащане, което едва ли ще доведе до нещо добро. Както за потребителите, така и за банките.
От своя страна в изявление говорител на Асоциацията на американските банкери обвини Агенцията на потребителите в "тревожно всяване на смут и рисуване на непълна картина на силно конкурентния пазар на кредитни карти в страната и на достатъчно финансово грамотните американски потребители".