Шоу с елементи на трилър - това представлява българският пазар на цифрова телевизия през последните две години. Сложният сюжет с промяната на собствеността на "Булсатком" и придобиването на някогашния водещ доставчик от компанията майка на Vivacom определено беше по-интересна продукция от реалититата на малкия екран, но подобна по значимост сделка се случи без много шум преди дни.
Тя засяга близо 3 млн. българи зад граница и достъпа им до родно телевизионно съдържание. От страната на купувача отново е United Group, а покупката е платформата Elemental.tv, която е сред най-популярните за легално гледане в чужбина.
Пазарът, за който не говорим
От годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията знаем, че българските абонати на цифрова телевизия през миналата година са били 2,01 млн. Значително по-трудно е да се установи колко от нашите сънародници в чужбина гледат родна ТВ - и как. Според справка на Министерството на външните работи те са около 2,8 милиона.
Европейските правила изискват да запазвате на територията на ЕС достъпа до съдържанието, за което плащате и в България, но в социалните мрежи наши сънародници често се оплакват, че срещат технически проблеми и ограничения. Самите сайтове на повечето телевизии ограничават стрийминга си само за територията на нашата страна.
През годините относително разпространено беше използването на сателитни антени. По-голямата част от политематичните канали, както и някои музикални и регионални канали са качени некодирани на различни спътници. В наши дни обаче е все по-проблематичен монтажът на ново сателитно оборудване в жилищните сгради в западноевропейските градове, а и настройката и поддръжката изискват поне минимални технически познания.
Продават се и различни IPTV боксове, чиято законност е меко казано спорна. Срещу скромна месечна такса за тях се твърди, че предлагат пълни премиум пакети от български програми. На техния принцип работят и няколко откровено пиратски платформи. Съдейки по активностите в социалните мрежи, употребата им е доста разпространена.
Така легалната онлайн телевизия се появи като ниша. Първата такава платформа, насочена към българите в чужбина, е тази на Neterra - стартирала през 2004 г. Според данните на SimilarWeb тя и до момента е водеща на пазара с близо 450 000 посещения само на сайта си месечно.
На второ място е именно Elemental.tv с около 428 000 посещения, а трети са bgtime.tv с почти 410 000. Има и други с по-малка аудитория, която обаче пак се измерва в хиляди.
Това са все OTT доставчици, които предоставят различни пакети с канали и освен това имат онлайн портали, мобилни приложения, както и интеграция със смарт телевизори (те не влизат в горната статистика). Основните им пазари са Великобритания, САЩ, Германия и Канада, като те предлагат услугите си и у нас.
Сделката за Elemental
Според "Капитал" сделката е дошла след няколко години преговори. Тя няма да минава през Комисията за защита на конкуренцията, защото приходите на придобиваното дружество са под 3 млн. лева.
Колко пари са дали от кипърското дружество EON TV International - към момента това не е публична информация.
"Ще интегрираме технологичната инфраструктура на United Group, за да подобрим платформата на Elemental.TV и осигурим безупречен стрийминг, високо качество на картината и потребителски удобна навигация", коментира пред изданието Александра Делвенакиотис, вицепрезидент в United Group.
Групата от години действително има своя платформа предназначена специално за диаспорите по света - NetTV Plus. Тя обаче не е твърде популярна - през октомври 2024 г. е била посетена малко над 127 хиляди пъти, а специално секцията за българско съдържание е с 1375 посещения.
Тепърва ще видим дали Elemental.tv ще бъде интегрирана в NetTV Plus.