Страните трябва критично да оценят потенциалните проекти по "Един пояс, един път" за рискове, вариращи от финансова устойчивост до потенциална корупция, преди да приемат китайски инвестиции в инфраструктура, според ново проучване на Центъра за нова американска сигурност.

Инвестициите на Китай в рамките на вече петгодишната инициатива "Един пояяс, един път" крият седем предизвикателства, съобщиават анализаторите, водени от Даниел Климан в доклад от тази седмица. Затова участващите нации трябва да задават въпроси в тези области, като например "дали проектът ще включи значително много местни компании и работници и ще изисква ли трансфер на умения?" Или "дали проектът е структуриран така, че да свежда до минимум риска от подкупи и възможностите за корупция?".

Ето го и списъкът:

Проектът:

Поддържа ли националния суверенитет?

Позволява ли прозрачност?

Осигурява ли финансова устойчивост?

Дръжте ли местните хора заети?

Геополитически разумен ли е?

Мисли ли за околната среда?

Забранява ли корупцията?

Анализаторите преразглеждат 10 китайски инфраструктурни проекти по инициативата "Един пояс, един път" в Азия, Близкия изток, Африка, Европа, Латинска Америка и островите в Тихия океан, за да генерират списък с предизвикателствата.

Например, пристанището Кяукпю в Мианмар е съвкупност всичките седем проблема, като договорът за упражняване на правата за пристанището е свързан с китайска фирма в продължение на 50 години. Сделката бе подписана в последната минута без публичен дебат и на Китай бе предоставен пряк достъп до Индийския океан, според доклада.

Китай е наясно с подобни предизвикателства и критики. Правителството изготвя критерии за инвестиции в чужбина, които да се разглеждат като част от мегапроекта, докато Си Дзинпин се опитва да намали международната критика, съобщава Bloomberg. Вицепрезидентът на САЩ Майк Пенс предупреди страните от Азиатско-тихоокеанския регион през ноември да не вземат парите на Китай, като добави, че САЩ не биха "предлагали свиващ колан или еднопосочен път".