Излишъкът от автомобили на пазара ще предизвика ценова война между производителите, тъй като търсенето не успява да се справи с предлагането, според пазарни наблюдатели.

UBS изчисли, че глобалното производство на автомобили ще надхвърли продажбите с 6% тази година, оставяйки излишък от пет милиона превозни средства, които ще изискват намаляване на цените, за да се промени.

Препълнената книга с поръчки за повечето производители на автомобили означава, че цените вероятно ще останат високи през първата половина на годината, казаха анализатори о£т банката.

След това бавният икономически растеж и по-високите разходи за живот ще потиснат способността на потенциалните купувачи да си позволят нови автомобили, което вероятно ще удари цените, тъй като колите остават непродадени. Производителите на автомобили вече започнаха да намаляват цените на електрическите превозни средства (EV), тъй като растящите разходи за енергия и скъпите първоначални разходи за моделите означават, че те стават все по-недостъпни.

През януари Tesla на Илон Мъск намали цените на колите си с до 8 000 паунда в Обединеното кралство, поставяйки някои от по-евтините си модели в еднаква позиция с марки като Skoda и Kia.

Междувременно цената на електромобилите втора употреба също намалява, като средната цена на употребявано електрическо превозно средство е намаляла с 13 процента през последната година до 33 060 паунда, според изданието AutoTrader.

UBS каза, че тази тенденция сега вероятно ще премине към бензиновите и дизеловите автомобили, тъй като търсенето намалява.

Анализаторите, ръководени от Патрик Хумел, казаха в бележка до клиентите: "Като се имат предвид възходящите производствени графици, виждаме висок риск от свръхпроизводство и нарастващ ценови натиск като резултат. Ценовата война вече започна да се развива в EV пространството и очакваме да се разпространи в сегмента на двигателите с вътрешно горене."

Производителите на луксозни автомобили, които като цяло са по-устойчиви по време на икономически спад от конкурентите си на масовия пазар, ще бъдат по-малко засегнати и производителите на семейни автомобили вероятно ще пострадат, казаха анализаторите.

Tesla започна ценова война в Китай, която заплашва някои производители на автомобили

Tesla започна ценова война в Китай, която заплашва някои производители на автомобили

Произведените автомобили на Tesla в Китай поевтиняха с до 14% от миналата година

Свръхпроизводството отдавна е спирачка за автомобилните компании

Компаниите обикновено поставят цели за производство, а не за продажби, и след това очакват дилърите да пренасочат колите, които са направили. Излишните запаси означават рязко намаляване на цените, което е добре за потребителите, тъй като колите стават по- достъпни.

Търсенето обаче нарасна по време на пандемията, тъй като домакинствата избраха да шофират, вместо да използват обществения транспорт, докато блокирането и недостигът на персонал доведоха до срив на производството.

Това доведе до рекордни печалби за автомобилните компании, тъй като те успяха да таксуват повече за колите си. Собственикът на Toyota, Volkswagen, BMW, Mercedes и Vauxhall Stellantis отбеляза рекордни печалби през 2021 г. и поддържа висока възвръщаемост през 2022 г. Renault премина от загуба от 8 млрд. евро през 2020 г. до печалба от 9 млрд. евро през 2021 г.

Но тъй като доставката на компоненти бавно се нормализира, всички те бързат да запазят пазарен дял в лицето на засилената конкуренция от страна на китайските производители на автомобили.

До 30 нови марки електрически превозни средства, повечето от които китайски, се вглеждат в автомобилния пазар в Обединеното кралство, според доклад на индустрията, с който The Telegraph е запознат. Претендентите имат дизайни в по-евтиния край на пазара, подготвяйки се да продават на масовия пазар батерийни автомобили във Великобритания.

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Те вече ще използват единствено въглеродно неутрални горива

Ценовата война вече започна при автомобилите с вътрешно горене в Китай

Ценова война, започната от Tesla Inc. на Илон Мъск, се разпространи отвъд електрическите автомобили до превозните средства с бензиново гориво, в Китай, като компании като Citroen на Peugeot SA, Mercedes-Benz Group AG и Chevrolet на General Motors Co. се стремят да защитят пазарния си дял.

Правителствените субсидии в провинция Хубей в централен Китай, заедно с отстъпките от подкрепяната от държавата Dongfeng Motor Group Co., намалиха цените на някои автомобили като Citroen C6 с повече от 40%, като "подсладителите" на офертите достигат до 90 000 юана ($12 900) на оферта. Промоцията ще продължи до края на април, според обявите на автомобилните представителства. Но някои пазарни наблюдатели смятат, че това най- вероятно ще се пренесе и през следващите месеци.

Избухването на неотдавнашното намаляване на цените на китайския автомобилен пазар може допълнително да намали рентабилността на автомобилните производители, които вече се борят със забавящото се търсене, предупредиха анализатори.

"Развиващата се це

На двама жители в ЕС се пада по един автомобил

На двама жители в ЕС се пада по един автомобил

По отношение на пътническите автомобили на 1 000 жители, източните държави членки регистрират най-ниските стойности

нова война на автомобилния пазар в Китай... вероятно ще продължи през второто тримесечие и ще подкопае рентабилността по цялата верига на стойността на автомобилите през 2023 г.", казаха анализатори от Fitch Rating в доклад.

Рязкото намаление на цените е резултат от понижените продажби на автомобили и бързането на производителите на автомобили да изчистят запасите си, тъй като новите национални стандарти за емисиите трябва да влязат в сила през юли, казаха анализатори от Nomura Holdings в доклад от вторник. Те също така очакват ценовата война да продължи няколко месеца.

Последният ход беше направен от SAIC Volkswagen Automotive, съвместното предприятие на китайските SAIC Motor и Volkswagen, което обяви отстъпки между 15 000 юана (2182 долара) и 50 000 юана до 30 април за гама от модели.

FAW-Volkswagen Automobile, другото съвместно предприятие на германския автомобилен производител - с China FAW Group - стартира програма за обмен миналата седмица за собствениците на Volkswagen, които закупят нов SUV Tavendor или Talagon с бензинов двигател.

Намаляването на цените не е единственият "трик в ръкавите" на автомобилните производители. Редица компании, включително Li Auto, Lynk & Co., Hozon New Energy Automobile и Zhejiang Leapmotor Technology тази седмица започнаха да предлагат 90-дневна гаранция за съответствие на цените за нови покупки, направени преди края на март или края на април.

Докато много производители на автомобили казаха, че промоциите са само оферти за ограничен период от време, анализаторите на Fitch казаха, че вярват, че китайските потребители ще въздържат покупките си в очакване на още по-рязко намаление на цените.

Един служител в Leapmotor каза на Caixin, че докато марката е отбелязала увеличение на клиентите, посещаващи нейните представителства, някои предприемат изчаквателен подход, тъй като смятат, че може да има още намаления на цените.

Производителят на електрически превозни средства Tesla даде началото на ценовата война в началото на годината, като предложи някои големи отстъпки за няколко модела. Редица местни и чуждестранни производители на електромобили като Xpeng и BYD скоро се присъединиха, преди треската за намаляване на цените да се разпространи сред производителите на превозни средства с конвенционално задвижване като държавната Dongfeng Motor Group в началото на март.

Tesla Model Y и Dacia Sandero са най-продаваните нови коли в Европа

Tesla Model Y и Dacia Sandero са най-продаваните нови коли в Европа

Автомобилният пазар е записал ръст от 12% през февруари, до 900 000 единици

Продажбите на автомобили се сринаха, след като в края на миналата година изтече популярното намаление на данъка върху покупката на автомобили. През втората половина на 2022 г. обемът на продажбите на автомобили нарасна с 12,4% на годишна база, но се сви с 19,8% през първите два месеца на тази година, казаха анализаторите на Nomura, позовавайки се на данни от China Passenger Car Association. Свиването настъпи дори когато Китай премахна строгия контрол на пандемията и икономическата активност до голяма степен се нормализира, казаха те.

Настоящото намаление на цените напомня на безмилостните отстъпки, които дилърите предлагаха през второто тримесечие на 2019 г., преди предишния кръг от подобрения на стандартите за емисии, които влязоха в сила в средата на същата година, казаха анализатори на Fitch. Тези отстъпки също изкривиха сезонността на продажбите на автомобили, тъй като насърчиха някои клиенти да натиснат спусъка за покупки, които иначе биха направили по-късно.

Освен че ще помогнат за намаляване на складовите наличности, намаленията на цените вероятно ще стимулират пренареждане в индустрията, каза главният автомобилен анализатор на Huaxi Securities Цуй Ян в бележка от понеделник. Цуй очаква, че силните автомобилни марки, които не са съвместни предприятия, ще заемат по-голям дял от пазара, ускорявайки цялостната консолидация на индустрията.

"Ценовата война може да изгони по-слабите производители на автомобили, особено съвместните предприятия", казаха анализатори от Ping An Securities в доклад, цитирайки излизането на чуждестранни марки, включително Suzuki Motor и Acura, от пазара в континентален Китай през последните години.

"За марките, които са в състояние да оцелеят на континенталния пазар, такива значителни намаления на цените неизбежно ще повлияят на ценообразуването на новите продукти. Дългосрочната ценова война не е здравословен начин за фирмите да се конкурират", казаха те.