След година и половина очакване, Tesla най-накрая представи новите си Standard версии на Model 3 и Model Y. Тези базови модели предлагат най-ниските официални изходни цени в настоящата гама на компанията, но под повърхността картината е по-сложна.

Оказва се, че цената не е толкова добра, а и са много ясни индикациите, че предвожданата от Илон Мъск компания всъщност не се стреми да превърне Standard версиите в пазарен успех.

Историята с Cybertruck се повтаря

Компанията вече демонстрира подобна стратегия с Cybertruck RWD, припомня Electrck. През април Tesla лансира по-евтина версия на пикапа за 10 000 долара по-малко от AWD варианта, но с премахнати функции на стойност около 20 000 долара.

До септември моделът беше спрян - издържа едва шест месеца. Много анализатори вярваха, че по-евтината версия служеше главно за това да направи Cybertruck AWD да изглежда по-изгодна покупка. Това е традиционен маркетингов похват.

Чисто нови бройки Tesla Cybertruck ръждясват

Чисто нови бройки Tesla Cybertruck ръждясват

Оказва се, че компанията на Илон Мъск даже има процедура по отстраняването на корозията

Сега ситуацията се повтаря с новия стандартен Model Y. Той струва 5000 долара по-малко от хитовия Model Y Long Range RWD (който Tesla вече нарича Premium), но премахнатите функции струват между 6000 и 8000 долара. Ценностното предложение не е впечатляващо, но това не е единственият проблем, посочва изданието.

Финансовите трикове

Tesla в момента не предлага лизинг за новата версия, което не е необичайно за току-що лансиран модел. По-показателно обаче е, че компанията финансира Model Y Standard при годишен лихвен процент (APR) почти 30% по-висок от най-евтината Premium версия. Резултатът? Разликата в месечните вноски между двата варианта е само 72 долара.

Таймингът на премиерата е особено неблагоприятен за купувачите. До миналата седмица предишните базови Model 3 и Model Y получаваха федерална субсидия от 7500 долара, която често се прилагаше като моментална отстъпка при покупката.

След това облагодетелстване, предишният Model 3 струваше само 29 870 долара, а Model Y - 32 000 долара.

Tesla залага на по-евтин Model Y в Китай, за да си върне пазарни позиции

Model Y поевтинява в Китай след като беше прегазена от местните конкуренти

Американският производител представи удължената версия Model Y L, насочена към семействата от средната класа, на стартова цена от 40 хил. евро

Новите Standard модели започват от 31 570 долара за Model 3 и 34 140 долара за Model Y. Това означава, че днес по-оскъдно оборудваните модели всъщност са с 1700 до 2100 долара по-скъпи от по-добре екипираните версии от преди седмица.

Именно изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск беше сред привържениците на прекратяването на държавната подкрепа за покупката на електромобили.

Какво е премахнато?

За постигане на по-ниската базова цена Tesla е премахнала множество функции. И двата модела използват по-малък 69 kWh батериен пакет с едномоторно задно предаване, което намалява обхвата до 517 км спрямо 575-584 км при Premium версиите.

В интериора промените са драстични: веган коажата е заменена с текстил, аудиосистемата е намалена от 15 на 7 говорителя, липсва AM/FM радио. Пътуващите отзад губят екрана си за развлечения, вентилацията на предните седалки и отоплението на задните. Дори настройката на волана и сгъваемите странични огледала вече са ръчни вместо електрически.

През юли продажбите на Tesla във Великобритания са се сринали с 60%

През юли продажбите на Tesla във Великобритания са се сринали с 60%

Китайският конкурент BYD изпреварва американския производител, докато европейските потребители се отдръпват от марката заради Мъск и пазарната несигурност

Особено показателно е, че Tesla е премахнала функцията Autosteer за центриране в лентата, която винаги е била стандартна за марката. Любопитна е и промяната при Model Y - вместо да премахне стъкления панорамен покрив, Tesla го е покрила отвътре с платнен тапицерия. Явно това е по-евтино от проектиране и производство на нов детайл.

Можеше да е и по-различно. Tesla разработваше изцяло нов евтин модел, който обаче така и не видя бял свят, защото Илон Мъск пришпори роботакси проекта Cybercab.