General Motors подаде документи за защита от кредиторите по Глава 11 от закона за банкрутите в САЩ, както и документи за преструктуриране, в понеделник сутринта, във федералния съд в Долен Манхатън, Ню Йорк.

От GM отчитат, че притежават $82.3 млрд. активи и $172.8 млрд. дългове. Негови най-големи кредитори са компанията Wilmington Trust, представляваща група от облигационери, титуляри на $22.8 млрд. от задълженията на компанията и филиалите на профсъюза на Обединените авто работници задълженията, към които са за общо $20.6 млрд.

Компанията със 100 годишна история беше принудена да приеме процедурата за бърз банкрут, под натиска на администрацията на президента Обама, който цели чрез временна национализация на бившата икона на американския капитализъм, да успее да превърне GM в един по-малък, но по конкурентно способен производител на автомобили.

С подаването на документи за бнкрут GM следва своя конкурент Chrysler, който поиска защита от кредиторите на 30 април и се очаква да излезе от процедурата до 15 юни.

Планът за преструктуриране на компанията включва финансирането й с $30 млрд. от правителството по време на процедурата.

Целта е банкрутът на GM и намирането на купувач за компанията да стане за период от 60 до 90 дни.

От началото на годината компанията продължаваше да оперира благодарение на подкрепата на правителството, което й отпусна кредити, за близо $20 млрд. с който цената на спасението на GM, платена от американските данъкоплатци, ще достигне $50 млрд.

При преструктурирането на компанията правителството ще получи 60.8% дял от капитала й, като от администрацията на Обама целят да направят производителя на автомобили конкурентно способен на фирми като Toyotа, чрез намаляване на задълженията на компанията наполовина и силно понижение на трудовите разходи.

Правителствата на Канада и на провинция Онтарио се съгласиха да финансират банкрута на GM с допълнителни $9.5 милиарда.

GM планира да закрие 11 фабрики в САЩ и още три свои предприятия извън щатите, като се планира до края на 2009 г. да бъдат съкратени 35 100 работни места по постоянни трудови договори в САЩ и така броят на работниците да достигне приблизително 27 200, членове на UAW, като за да се спестят разходи ще бъдат намалени обезщетенията за уволнение както за работниците с постоянни трудови договори, така и на почасовите служители, които не са членове на синдиката.

Синдикатът ще получи дял от 17.5% в преструктурираната компания, правителствата на Канада и Онтарио ще притежават 11.7%, а облигационерите ще вземат 10% дял от новата компания.

В САЩ за GM работят 92 000 души, като индиректно свързаните с производителя на автомобили работни места са около 500 000.

Мрежата от дилъри на компанията ще бъде съкратена до приблизително 3 600 компании, като обемът на продукцията в САЩ ще бъде намален до около 10 млн. превозни средства годишно.

GM Corporation обяви споразумение с най-големия си заемодател, Федералният резерв на САЩ, да осигури конкурентноспособно и печелившо бъдеще на марките на GM: Cadillac, Chevrolet, Buick и GMC, както и водещите международни марки на компанията и потвърди, че ангажиментът на GM към собствениците на автомобили, произведени от фирмата и купувачите на нови автомобили и камиони остава непроменен.

Съгласно плана за банкрут, най-силните дейности и марки на GM по света ще формират нова, компания - New GM, която ще стартира с много по-малко задължения и по-ниски оперативни разходи, отколкото GM е имал в историята си.

GM Europe не е включена в съдебно контролирания процес в САЩ. GM Europe има меморандум за разбирателство и партньорство с Magna International и споразумение с германското правителство за краткосрочно финансиране в размер на €1.5 милиарда.

Според пресъобщението на компанията GM Europe ще продължава да функционира нормално, като служителите и доставчиците ще продължат да получават плащанията си.

Работата с дилърите, обслужването на гаранциите и клиентите в Европа, Латинска Америка, Африка и Средния Изток, както и в Тихоокеанския район, няма да бъдат засегнати от преструктурирането в САЩ.