21% от работещите в България на възраст от над 55 години, а сред кандидатстващите за работа в заводите младите са малцинство. Глобално липсата на подходяща работна ръка също е проблем, а навлизането на автоматизациите ще изисква от кадрите допълнителни компетенции. Това стана ясно при представянето на доклада "Производство - глобални HR тенденции 2023" на компанията Gi Group Holding.
Глобално: 66% от компаниите, анкетирани в рамките на проучване в Бразилия, Китай, Германия, Италия, Полша и Обединеното кралство заявяват, че недостигът на работници е най-голямата им грижа, като той се дължи на няколко причини, включително "липсата на подходящи умения и погрешното възприемане на производството като индустрия, изискваща физическа сила и сфера, в която преобладава ръчният или нискоквалифициран труд", посочват авторите на доклада.
"Наблюдаваме намаляване на количеството на хората, които искат да работят в производствената индустрия. Свидетели сме на драстична липса на кандидати, като броят им е спаднал в пъти в сравнение с 2018, 2019 и 2020 г., особено в ниския сегмент. (...) Регистрирахме обаче и тенденцията, че по време на пандемията много хора се върнаха в България и голяма част от тях вече нямат желание да ходят да работят нискоквалифициран труд в Западна Европа", коментира регионалният мениджър в Gi Group Галина Попова.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Локално: У нас наблюденията на експертите от компанията са за още по-дълбоки проблеми.
"В България най-голяма липса има на инженери и оператор-техници. Няма вече достатъчно технически гимназии, които да подготвят специализирани специалисти, а за съжаление и образователната система отдавна не кореспондира с нуждите на бизнеса. Тази пропаст става все по-голяма с годините. Липсват и хора в ниския сегмент, затова и част от компаниите се насочиха към наемане на хора от трети страни, от Близкия изток и бившия Съветски съюз, но това не е дългосрочно решение за тази много бързо растяща индустрия", предупреди Попова.
По думите на мениджъра "Подбор и временна заетост" Димо Попов младите хора у нас все още смятат кариерата в индустрията за "мръсна" и трудна работа, "не търсят стабилност" и още на 20 години вече са сменяли работодатели и опитват да се занимават със собствен бизнес, инфлуенсърство или инвестиции.
Според него производствената сфера трябва да работи върху имиджа си и върху отношенията си с родителите и децата, които са потенциалните ѝ бъдещи кадри.
Дигитално: Над половината анкетирани мениджъри са категорични, че работната сила ще остане от решаващо значение - въпреки развитието на изкуствения интелект.
"Тенденцията в Европа, както и в България е, че индустрията не може да покрие нуждите си от човешки ресурс, затова и единственото реалистично решение е преходът към автоматизация. Въпреки това работната ръка ще остане ключовият фактор в производството. За следващите 5 години това остава и най-голямото предизвикателство пред компаниите и агенциите за работа - как ще се намират хора, как ще се обучават", подчерта Попов.
84% от компаниите в рамките на глобалното проучване вече са въвели инструменти за дигитална трансформация, като cloud платформите и цифровата интеграция са най-използвани, но освен това има и Big Data решения, както и такива за киберсигурност, роботика и изкуствен интелект. "Бъдещето на индустрията е специализираните кадри да управляват хората, а ниският сегмент работници да управляват машините", заяви експертът.
Затова и над две трети от запитаните смятат, че служителите на всички нива ще трябва да придобият специфични умения и опит.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Силвър Стар.