Недостиг на работна ръка започна да мъчи и китайските заводи, пише The Wall Street Journal. Младите китайци не желаят да работят във фабриките, а имигрантите така и не предприемат преместването в Поднебесната империя. Ситуацията показва какви са най-големият предизвикателства пред втората най-голяма икономика насред настъпващата тенденция за застаряване и свиване на населението.

През 2021 г. световното търсене на китайски стоки се увеличи значително. Собствениците на заводи обаче се оплакват, че не могат да намерят работници. Някои мигранти са притеснени от Covid-19. Младите хора предпочитат сектора на услугите, където заплащането е по-високо, а работата по-лесна. Тенденцията е подобна и в САЩ, където работодателите не успяват да попълнят свободните работни места, макар че милиони останаха без работа по време на пандемията и все още не са се завърнали на пазара на труда.

Проблемите на Китай отразяват дългосрочните демографски промени, включително свиването на броя китайци в работоспособна възраст, които са наследство от политиката за едно дете. Тенденцията е сериозна заплаха за потенциалния растеж на китайската икономика през следващите десетилетия. Освен това тя пречи на Китай да доставя евтини стоки по света, което потенциално добавя инфлационен натиск.

Yan Zhiqiao, който управлява завод в Гунаджоу с около 50 работници, не успява да увеличи производството тази година въпреки по-високото търсене, тъй като не успява да намери или задържи служителите. Заводът предлага заплата от $3,90 на час, над средното, както и безплатни хранения и настаняване. Но дори и това не успява да привлече желаещи.

Той твърди, че заводът не може да си позволи да увеличи заплатите, отчасти заради по-скъпите суровини тази година. Другата възможност е да увеличи цените на стоката си - ако купувачите приемат.

Недостигът на работници в заводите идва в момент, в който Китай се бори с обратния проблем в друга част от иокномиката: твърде много служители с бели якички.

Спадащият брой желаещи да работят във фабриките кара собствениците да увеличават заплатите или да предлагат бонуси, което унищожава печалбата, която вече бе под натиск заради ръста на цените на суровините и транспорта. Foxconn, която произвежда iPhone за Apple, миналия месец повиши бонусите за нови служители до 9 хил. юана, или $1 388, ако останат на работа поне 90 дни.

През 2020 г. населението на Китай в работоспособна възраст (15-59 г.) намаля до 894 млн., или 63% от общото. През 2010 г. то бе 939 млн., или 70%. През следващите пет години се очаква то да намалее с още 35 млн.