Получавайки 33% от гласовете на избирателите, Ангела Меркел спечели изборите и за четвърти пореден път ще бъде канцлер на Германия.

Освен сглобяването на очертаващата се сложна коалиция със Свободните демократи и Зелените пред новия стар канцлер стои и друго предизвикателство - германската икономика.

Икономиката на пръв поглед е в страхотна форма - бележи стабилен растеж, безработицата е на рекордно ниско равнище, данъчните приходи са високи, а бюджетът всяка година отчита огромни излишъци.

Западаща инфраструктура

Големият проблем обаче е инфраструктурата. Все повече пътища, мостове и училища в провинцията се нуждаят от ремонт. Железопътната инфраструктура също има нужда от обновяване.

През 2017 г. германската пътна мрежа падна до 16-о място в Доклада за глобалната конкурентоспособност на Световния икономически форум, а според експерти повече от 1900 дупки се образуват всеки ден по германските пътища.

Страната има нужда от подобряване и на цифровата си инфраструктура, която изостава от тази в останалите развити държави. В Южна Корея и Япония, скандинавските и балтийските държави преобладават оптичните мрежи и широколентовият достъп до интернет, а в Германия са по-скоро изключение. Дори в България скоростта на интернет е доста по-бърза, отколкото във федералната република.

Болезненото неравенство

Средната класа в Германия се топи от десетилетия, а средният доход се свива. В същото време расте броят на тези, които печелят или значително по-малко, или значително повече от средните доходи. Тези данни са сигнал на увеличаващо се неравенство.

23% от всички наемни работници в Германия работят нископлатен труд, това е един от най-високите показатели в ЕС. В Италия, Франция, Дания и Финландия той е по-малко от 10%, а в Белгия и Швеция - по-малко от 5%.

Ниската безработица прикрива проблемите в социалната сфера. През май 2017 г. безработните са едва 2.5 млн. души, което е най-ниското равнище от почти 3 десетилетия. В същото време 6.3 млн. от живеещите в Германия получават различни държавни помощи. Част от тях са и т.нар. "работещи бедни" - хората, които печелят недостатъчно, за да се издържат, а също така техните семейства.

5 неща за Ангела Меркел, които не знаете

5 неща за Ангела Меркел, които не знаете

Вижте кои са те

Повече публични разходи

Експертите предупреждават, че Германия е изложена на опасност да изостане, ако не инвестира повече в проблемните области. Предвид добре работещото производство и търговския излишък, държавата може да си го позволи, стига управляващите да поискат.

Германският търговски излишък може да бъде вложен в инфраструктура и образование. Повечето разходи на германското правителство ще помогнат да се повиши растежа на икономиката и да се стимулират бизнес разходите.

Германските потребители ще започнат да харчат повече за вносни стоки и чуждестранни услуги, което в крайна сметка ще намали търговския излишък на страната.

"Правителствените инвестиции са добър начин за стимулиране на търсенето. Германия не признава, че може да има връзка между инвестициите в публичния сектор и частния сектор", казва Стивън Браун, икономист в Capital Economics.

Но германското правителство не желае да увеличава твърде много разходите, страхувайки се от бюджетен дефицит.

Макар инвестициите да са се увеличили средно с 4.5% през последните 2 години, разходите за инфраструктура като дял от икономиката (2.1%) остават много по-ниски от други развити западни страни като САЩ, Великобритания, Франция, Канада и Швеция.

През 2016 г. правителството е вложило малко над 66 млрд. евро в пътища, детски градини, енергийно ефективни сгради и обществен транспорт. За сравнение Русия е отделила 50 млрд. евро само за Олимпиадата в Сочи.

Ролята на местните власти

По време на предизборната кампания Меркел обеща подобряване на инфраструктурата и увеличаване на скоростта на интернет. Канцлерът е готов да отпусне средства и за училищата и детските градини, но местните власти са консервативни и въвеждат твърде бавно необходимите промени.

"От тях зависи да ги харчат", казва Холгер Шмидинг, главен икономист в Berenberg Bank.

Федералното правителство се опитва да насочи повече пари към по-бедните региони с най-големи инфраструктурни проблеми, но напредъкът е бавен. "В силно развита страна с много правила ... темпото, с което можете да увеличите разходите, всъщност е бавно", посочва Шмидинг.