Безопасно ли е да се лети над военни зони? Ако да, до колко ниско може да отиде самолетът?

Самолетната катастрофа над Египет в събота още веднъж породи редица въпроси относно маршрутите на полетите, които минават през враждебни региони, пише CNN.

Руският оператор на самолета заяви, че единственото разумно обяснение за разбиването е „определено влияние, техническо (и/или) механично въздействие върху съда".

Първоначалното становище на американските власти е, че все още няма доказателства за ракета или външно събитие, което да снижи самолета.

Все пак в момента някои авиокомпании избягват региона около Синай, Египет, където свързани с „Ислямска държава" екстремисти воюват с египетските сили за сигурност през последните няколко години.

Air France, KLM, Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Air Arabia, Etihad и flydubai наскоро решиха да пренасочат полетите си, за да заобиколят размирния район.

Европейската агенция за авиационна безопасност издаде указания за областта преди година, когато предупреди операторите на пътнически самолети за „значителен риск" заради „продължаваща бунтовническа дейност" в Северен Синай и заръча на авиокомпаниите да не летят под 8000 м надморска височина.

Федералната авиационна администрация на САЩ, която управлява американските авиолинии, издаде подобни препоръки през март.

Полет KGL9268 на руската Metrojet обаче е летял над 9000 м, когато изчезнал от екраните на радарите. Самолетът Airbus A321-200 се разбил на парчета преди да се удари в земята, убивайки всички 224 души на борда.

Списъкът на зоните, над които не се лети, се разраства с ескалирането на напрежението в Близкия Изток. Американските авиолинии например не могат да летят над Ирак и Сирия от август 2014 г.

Европейската агенция за авиационна безопасност не е толкова строга. Вместо да забранява на авиокомпании да летят над определени маршрути, тя издава указания за безопасност и оставя на националните власти правомощието да забраняват определени региони.

Агенцията наскоро предупреди за рискове, породени от ниско летящи ракети над Иран и Ирак. Тя обаче не даде никакви препоръки за това дали пилотите следва да преработят маршрутите си, заявявайки, че ракетите били изстрелвани доста под въздушното пространство, в което обикновено летят търговските превозвачи.

Френската авиокомпания Air France реагира, като въведе временни правила за полети, летящи над Ирак и Иран. Германският превозвач Lufthansa пък заяви, че няма да прави никакви промени.

Европейската агенция за авиационна безопасност предупреди всички авиокомпании да летят на височина, по-висока от 8000 м, над Афганистан, Йемен, Сомалия и части от Пакистан. САЩ добавиха Мали и Южен Судан към списъка.

След като ракета свали полет MH17 над Източна Украйна миналата година, властите в Европа и САЩ наредиха забрана за летене над някои части от страната. Северна Корея и части от Либия също са области, които се избягват от американските въздушни линии.