Подготвяме дългосрочни мерки срещу кризата и нови техники за ограничаване на щетите от контрактуваните от страна на тройната коалиция договори, каза от парламентарната трибуна вицепремиерът Симеон Дянков. Той представи на депутатите съгласувания със синдикати и работодатели антикризисен план.

Вицепремиерът не пропусна да се скара на бившето управление. След като поясни, че мерките е трябвало да бъдат взети още през есента на 2008 г., той каза: "Тогава те щяха да подействат, но кабинетът Станишев избра да си скрие главата под юргана. Нови мерки са необходими и заради контрактуваните от предишните управляващи 2.150 млрд. лв. Всичко показва, че предишното правителство е управлявало не за народа, а за личен интерес." Последното изречение той изрече с поглед към опозицията.

Преди да започне изложението на Дянков, заради несъгласието на някои народни представители, че планът трябва да се представи от премиера, председателят на парламента Цецка Цачева поясни, че членове на Министерския съвет имат право да присъстват на заседанията и да вземат думата винаги, когато я поискат.

Дянков започна изложението си "с добра новина" и обяви, че безработицата през март е намаляла според данни на Агенцията по заетостта с 4400 души. "Това се случва за пръв път от декември 2008 година и е показател, че икономиката се съживява", подчерта финансист номер едно.

Въпреки успеха според Дянков още трябва да се помогне на заетостта, бизнеса и на домакинствата.

Ето как резюмира той най-важните моменти от 60-те мерки, която бяха съгласувани със синдикати и работодатели и одобрени от кабинета вчера

І. За заетостта:

1. Предоставяне на 10 млн. допълнителни средства за субсидирана заетост към Националния план по заетостта. Тук става дума за програмата за временна заетост.

2. Комплекс от мерки по ОП „Човешки ресурси" и републиканския бюджет за запазване на заетостта в предприятия със затруднени пазари. Този комплекс включва специфичен отпуск по икономически причини и  гарантиране правата на освободените работници на база брутното възнаграждение по трудов договор.

3. Ограничаване на достъпа до пазара на труда на работниците от трети страни.

ІІ. За домакинствата:

1. Временно ограничаване на нарастването на държавно регулираните цени на стоки и услуги от обществен интерес.

2. Оптимизиране на разпределението между операторите на ваучери за храна чрез премахване на квотите.

3. Премахване на тавана на обезщетенията за безработица от 1 юли.

4. Допълнителни бюджетни средства за финансиране на разкритите обществени трапезарии.

III. За бизнеса:

1. Изплащане до края на първото полугодие от държавата на дължимите суми по изпълнени обществени поръчки, при спазване на всички нормативни уредби. Това става чрез ББР.

2. Създаване на публични регистри за дължимите средства по обществени поръчки, ДДС, акцизи и европейски проекти.

3. Ускорена продажба на предписани емисионни единици до 50 млн. тона, за инвестиции в зелени проекти.

4. Облекчаване на визовия режим за гражданите на Русия и Украйна, съобразно най-либералните европейски практики.

IV. За фиска:

1. Приватизация на миноритарните остатъчни дялове чрез Българската Фондова Борса.

2. Ограничаване на текущите разходи на администрацията с 10 %. Това ще доведе до спестяване от 450 млн.лева.

Това са само някои от мерките, които приеха НСТС и Министерски съвет.

Други мерки са по-дългосрочни и целят обстоен анализ на реформите в здравната и пенсионната системи. Този анализ ще бъде представен на НСТС до 31 май.

Искам да засегна и два други въпроса:

Първо, дали тези мерки са своевременни и ще имат ли желаният резултат. Отговорът е ДА, и ДА. Общо допълнителните приходи и намалените разходи в администрацията са за 1.6 млрд.лева. Това е ресурсът, който е нужен за да спазим бюджет 2010г.

Беше хубаво тези мерки да са предприети още през есента на 2008г., когато кризата започна. Тогава те щяха да имат по-силен ефект. Кабинетът Станишев обаче избра да си скрие главата под юргана и да не предприеме нищо. Мерките, които ние предприехме през август 2009г. и в Бюджет 2010г., вече помагат за по-бързото излизане от кризата. Данните за спада на безработицата през март са едно доказателство. Но са необходими и допълнителни мерки, предвид постоянно излизащите данни за извънбюджетни харчове на кабинета Станишев. Такива са например наскоро разкритите анекси по 150 договора. Това влошава бюджетните прогнози и прави необходими новите мерки.

Вторият въпрос е следният: причина за оптимизъм ли са новите мерки, на фона на задълбочаващите се бюджетни проблеми. И тук отговорът е ДА.

С всяко ново предизвикателство - а анексите по тези 150 договора са такива - аз ставам по-голям оптимист за бъдещето на България. Защо? Защото тези разкрития показват за пореден път, че предишното правителство е управлявало с цел личен интерес, не в името на хората. Кабинетът Борисов работи за хората,  за всички българи. България има всички възможности да стане богата държава, когато се управлява за обществения интерес.

Все по-уверен съм, че на Бойко Борисов и целия ни екип, се е паднала тежката задача, да направим България модерна европейска държава.

Изложението на Дянков бе предавано по БНТ и БНР. След това депутатите отхвърлиха искането на Иван Костов от ДСБ да се проведат дебати, които също да се излъчват по двете държавни медии. Отхвърляйки искането на Костов, депутатите не успяха да попречат на прякото излъчване на пресконференцията от 13 часа на президента Георги Първанов.

Заради отказа от пряко предаване на дискусията след доклада на Дянков, депутатите не приеха и предложението на Коалиция за България да има дискусия по мерките.