Световният пазар за луксозни стоки се отправя към най-слабата си година от 2009 г., вследствие на комбинацията от сътресенията на фондовия пазар, силния долар и търсенето и предлагането на суровините.
Продажбите на неща като дизайнерски рокли и обувки ще се покачат с едва 1% до 253 млрд. евро през 2015 г. според консултантската фирма Bain & Co., цитирана от Bloomberg.
Прогнозата е изградена на база, която изключва валутните колебания. Ако се окаже вярна, това ще е най-слабата печалба за индустрията, откакто продажбите намаляха с 11 на сто в годината след колапса на конгломерата Lehman Brothers.
Луксозни марки като Louis Vuitton и Burberry минават през тежки периоди в Китай, тъй като забавената икономика изостря ефекта на правителствения подтик към анти-екстравагантност. Това от своя страна ощетява търсенето на чанти и палта.
Междувременно растежът в САЩ се смекчи заради непостоянството на фондовия пазар и силният долар обузда покупките от местните жители и туристите.
В Китай луксозните стоки ще паднат за втора поредна година, докато в САЩ просто няма да нараснат.
Главният автор на изследването Клаудия Д'Априцио заяви, че в най-добрия случай пазарът ще се разшири с 2 процента, ако вземем предвид силното търсене през празниците около Коледа и Нова година.
Поне слабото евро помага. Движенията на валутата ще повишат стойността на луксозните стоки с 26 млрд. евро тази година. Китайските потребители все още пазаруват там, където по-слабите валути им дават по-големи възможности - предимно Европа и Япония.
Изследователският екип очаква купувачите в Китай да съставляват близо една трета от общите разходи за луксозни вещи в световен мащаб.
От друга страна, видно от отсъствието им, руснаците са намалили безмитното пазаруване в Европа с повече от една трета в периода януари-август.
Bain & Co очаква бижутата да са най-добре представящата се категория за годината, покачвайки се с 6 процента. Експертите предвиждат спад в продажбите на часовници заради забавеното темпо в Азия.
Вещи като диамантените огърлици все повече се смятат за надеждна инвестиция в несигурна икономическа и финансова обстановка.
Д'Априцио очаква растежът на луксозните стоки да се засили след второто тримесечие на 2016 г. „Новата норма" за пазара е ръст от 3-4 на сто.
Общите разходи за луксозни вещи ще надминат 1 трилион евро през 2015 г., водени от нарастващите продажби на луксозни автомобили, хотели и изящно изкуство.