Средногодишният ръст на продажбите през следващите пет години на пазара на лекарства без рецепта у нас не се очаква да надвиши 5%.

Това показва годишното проучване на международната анализаторска компания Euromonitor International.

Въпреки, че през последната година част от секторите в този сегмент отбелязаха понижение в продажбите, пазарът на лекарства без рецепта се развиваше сравнително динамично, поясниха експертите.

Ръст от приблизително 12% е отбелязал пазарът ни на лекарства без предписание през изминалата година, с което общите продажби в сектора надхвърлят 180 млн. лв.

Според доклада на компанията основните групи продукти, които са движели тази индустрия са аналгетици, противогрипни таблетки и прахове и витамини и хранителни добавки.

Отбелязаният ръст е впечатляващ като се има предвид високата база от последните няколко години. Най-голям ръст отбелязват продуктите за отказване от пушене - хапчетата и лепенките са постигнали увеличение от почти 40% спрямо 2005 г., но като цяло продажбите им остават незначително малки.

Повишеният интерес към този вид лекарства без предписаниe се дължи най-много на факта, че хората се ориентират към по-здравословен начин на живот, но положително влияние оказват и все по-големите забрани за пушене на обществени места, както и покачващите се цени на цигарите.

През следващите няколко години се очаква успокоение на пазара и понижаване на темповете на растеж. Пазарът на лекарства без рецепта постепенно достига зрялост и възможностите за иновации ще намаляват, се казва още в доклада.

Конкуренцията между водещите компании ще се засили, особено в сектори като препарати за отказване от тютюнопушене, успокоителни и витамини и хранителни добавки, защото именно те генерират най-големи продажби и съответно печалби.

Чуждите компании ще имат възможност да се развиват и като увеличават дяловете си за сметка на българските производители, които нямат добри перспективи за развитие в краткосрочен план заради липсата на гъвкавост при удовлетворяването на търсенето. Други причини са високите производствени разходи, постоянната нужда от инвестиции в обновяване на машини и липса на достатъчно добри практики за разработване на нови продукти.