Администрацията на Тръмп ще обявяви, че още 89 китайски авиокосмически и други компании имат връзки с китайската армия, предаде Reuters. Когато те също бъдат вкарани в черния списък, те ще бъдат възпрепрепятствани да купуват редица американски стоки и технологии.
Ако те бъдат вкарани в забранителната категория, търговското напрежение с Пекин ще нарасне допълнително, а и това ще навреди на американски компании, които продават части за гражданската авиация на Китай, наред с много други индустрии.
Сред тях е Commercial Aircraft Corp of China, която е китайският конкурент на Boeing и Airbus, както и Aviation Industry Corporation of China и 10 свързани с нея дружества. Те, заедно с останалите нови имена в списъка, са идентифицирани китайски и руски компании, които САЩ счита за "крайни доставчици на армията", което означава, че американските бизнеси, които искат да търгуват с тях, ще трябва да получат специални лицензи.
Разбира се, молбите за подобни лицензи по правило се отказват от администрацията на САЩ.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп увеличи мащаба на политиките си срещу Китай през последните месеци. Преди десет дни той подписа изпълнителна заповед, забраняваща американските инвестиции в китайски компании, които според Вашингтон са притежавани или контролирани от китайската армия.
Разширяването на черния списък се случва след като Министерството на търговията разшири дефиницията за "краен доставчик на армията" през април. Правилото от април включва не само доставчиците на военните и полицията на Китай, но и всяко лице или бизнес, което подкрепя или допринася за поддържането или производството на военни артикули - дори ако бизнесът му е предимно цивилен.
Ограничението за търговия с компаниите в черния списък важи за всякакви продукти: от компютърен софтуер до научно оборудване като цифрови осцилоскопи и самолетни части. Износът на последните е напълно забранен.
Разширяването на списъка идва в чувствителен момент за американската авиокосмическа индустрия, тъй като Boeing иска одобрение от Китай за своя 737 MAX, след като миналата седмица му беше разрешено да лети отново от американските регулатори. През март 2019 г. Китай беше първата държава, която приземи самолета след две фатални катастрофи и се очаква да минат месеци, преди да отмени забраната.