19-месечният спад на цените на петрола вече посрами анализаторите и костваше на глобалния енергиен сектор стотици хиляди работни места. Сега ситуацията принуждава международните банки да решат дали да спасят поне две страни-производителки на петрол, които са и сред най-корумпираните в света.
Азербайджан започна преговори за заеми в размер на общо 4 млрд. долара от Международния валутен фонд (МВФ) и Световната банка, докато Нигерия поиска 3,5 млрд. долара от Световната банка и Африканската банка за развитие. Двете искания са направени в рамките на няколко дни в последната седмица на януари.
Икономисти са на мнение, че Венецуела също е под риск да не изплати задълженията си по международни заеми, но по политически причини – основно антиамериканската позиция на ръководството на страната – не е вероятно да търси толкова голям спасителен пакет.
Саудитска Арабия, която има около 630 млрд. долара финансови резерви, не се намира в опасност от неизпълнение на задълженията си, нито пък се класира сред най-корумпираните държави в света, но МВФ все пак казва на кралството, че е необходимо спешно да промени фискалната си система.
Според Индекса за възприятие на корупцията за 2015 г., изготвен от организацията „Прозрачност без граници”, Нигерия се класира на 136-о място от общо 168 държави, като тази на първа позиция е най-чиста, а последната – най-корумпирана. Азербайджан пък заема 119-о място. Венецуела се представя по-зле и от двете, класирайки се на 158-а позиция. Саудитска Арабия влиза в първите 50 и се намира едва на 48-о място.
Сара Чейс от мозъчния тръст Carnegie Endowment for International Peace заяви пред Quаrtz, че международните заеми, отпускани на страни с високо ниво на корупцията, често са „уловени от управляващите мрежи” и се превръщат в собственост на хората с политическа власт.
Резултатът е, че накрая заемът ги „подсилва, оставяйки, населението с тежестта на дълга”, добави тя.
Според нея решението е всички заеми да бъдат обвързвани с конкретни инфраструктурни проекти, а не с общи реформи, и да се гарантира силен контрол върху разходването на средствата.