Цените на корабоплаването в Черно море са се повишили с 20% от началото на годината. Причината е, че застраховките за военен риск се увеличават, предава Reuters, позовавайки се на източници от индустрията.
Освен това някои застрахователи са спрели да предоставят покритие за кораби и самолети, превозващи стоки до и от Беларус, Русия и Украйна. Те се оттеглят, заради повишени рискове.
Черно море е сред основните артерии за превоз на нефт и нефтопродукти. "Отказът на някои застрахователи да предоставят покритие за региона намалява застрахователния капацитет на пазара за военен риск и компаниите ще плащат повече тази година", според един от източниците на Reuters.
По-високите цени и ограничената наличност на покритие са поредните проблеми на индустрията, свързани с тавана на цените на Г-7, наложен върху износа на руски петрол.
По правилата на режима на ограничение, на западните застрахователи, които представляват около 90% от всички морски застрахователи, е забранено да предоставят покритие за кораби, превозващи руски суров петрол, продаван на цена над 60 долара за барел.
Според данни от доклад на FT около една четвърт от доставките на руски петрол през декември са имали застрахователно покритие от западни фирми, което предполага, че поне това тримесечие е било продадено на по-малко от 60 долара за барел. Руският Urals се търгува под 60 долара за барел над месец.
По-високите тарифи за корабоплаване в Черно море обаче биха увеличили разходите за стоките, които се превозват.
От друга страна, цените на танкерите са намалели въпреки очакванията за скок след влизането в сила на ембаргото на ЕС върху руския суров петрол.
Сред причините е самото ембарго: европейските рафинерии увеличиха приема си на руски суров петрол преди 5 декември и след тази дата купуването намаля, което намали търсенето на танкери.