Въздействието на коронавируса върху въздушния транспорт ще се усеща още много години напред, според Международната асоциация за въздушен транспорт, която изчислява. Тя изчислява, че пътническият трафик няма да се възстанови до нивата преди кризата най-малко до 2023 г.

Според асоциацията търсенето в сектора е спаднало повече от 90% в Европа и САЩ от началото на пандемията. Възстановяването ще бъде още по-бавно, ако блокирането и ограниченията за пътуване се удължат, пише CNBC.

"Молим правителствата да имат поетапен подход, за да рестартират индустрията и да се лети отново", заяви Александър де Жуниак, генерален директор и изпълнителен директор на Асоциацията. Той се надява, че някои полети ще се възобновят до лятото. "Ние се стремим да отворим и засилим вътрешния пазар до края на второто тримесечие и да отворим пазари като Европа, Северна Америка или Азиатско-Тихоокеанския басейн - до третото тримесечие, а междуконтиненталните пазари през есента", каза той.

Външните граници на Европейския съюз остават затворени за граждани извън ЕС до средата на юни. Европейската комисия препоръча поетапен подход за държавите членки да отворят отново границите си за страни с ниски нива на коронавирусни инфекции.

United Airlines планира маршрути за Европа и Китай през юни, водещата авиокомпания Emirates Airlines в Дубай ще започне възстановяване с девет задгранични маршрута от 21 май, а европейският нискотарифен превозвач Ryanair планира възстанови до 40% от полетите си до 1 юли. Wizz Air ще рестартира маршрутите от лондонското летище Лутън от 16 юни, а Lufthansa планира разширяване на услугите през юни. IAG ще възобнови някои полети през юли.

Ще се провалят ли плановете на авиокомпаниите, заради задължителната карантина

Всички надежди за възобновяване на работата в индустрията с някои стартиращи пътувания ще бъдат провалени, ако правителствата въведат задължителна 14-дневна карантинни за пътуващите при пристигането в съответната държава, предупреди де Жуниак. "Смятаме, че е безполезно при условие, че сме приложили здравния и санитарен контрол, който обсъждаме с правителствата. Това е ключово за туристическата индустрия, която е толкова важна за толкова много страни в Европа", каза той.

Редица държави, включително Австралия, Нова Зеландия, Китай, Испания и Великобритания, изискват пътниците да се карантинират за две седмици след пристигането си. Подобни политики без съмнение ще възпират много хора да искат да пътуват. Де Жуниак смята, че карантината не е необходима, стига авиокомпаниите и летищата да спазват строги санитарни и мониторингови практики.

"Възможно ли е самолетът да е пълен и без риск от заразяване? Отговорът ни е да", каза Жуниак, при условие че прилагат контрол и санитарни мерки

непосредствено преди полета. "Ще изискаме мерене на температурата, задължение за носене на маска, почистване на самолета правилно и дезинфекция" каза той.

Знаейки какво се случва при пътуване със самолет - много хора се натъпкват в тясно пространство, използват общите тоалетни на самолета - трудно е да си представим, че всякакъв вид разпространение на зарази или потенциален риск от заразяване с вируси може да бъде напълно избегнато.

Но според ръководителят на асоциацията, който се позова се на проучвания, "които показват, че рискът от заразяване е абсолютно минимален, дори когато нямате специално оборудване", опасността не е толкова голяма.

Той добави, че въздушните филтри в самолетите осигуряват безопасна вентилация, че седенето зад облегалките на седалките, а не лице в лице с други пътници намалява разпространението на капчиците и че задължителните маски допълнително ще намалят замърсяването.

"Така че, ако имате специално оборудване, специални контроли, специално почистване, намалявате риска до незначителни нива. Това е нашето силно убеждение, основано на проучвания, на оборудването, което използваме - и на нещо, което е още по-важно, това е безопасността, което е основният приоритет на тази индустрия", каза той.

Жуниак подчерта, че безопасността на пътниците е на първо място и възобновяването на дейността в крайна сметка зависи от правителствените решения. "Мисля, че пътниците очакват от нас да приложим безопасен процес на санитарен и здравен контрол на пътниците. Ние работим с правителствата за това ", добави той. "Ще бъде възможно да летим безопасно поне в Европа, надяваме се, и тогава зависи от правителствените решения за премахване на ограниченията за пътуване и затварянето на границите."