Япония отдавна е изправена пред остър недостиг на работна ръка заради застаряващото население и неприязънта на местните срещу имигрантите. Особено тежък е проблемът в сектора на услугите, където трудно се намират служители, говорещи чужди езици.
За да се справи, скоро Токио ще започне да замества продавачите на безмитни стоки с вендинг машини, предава The South China Morning Post. Те ще бъдат разположени на летищата, големите жп гари и други популярни туристически дестинации, уточнява изданието.
Според служители на Японската агенция по туризъм, популярни безмитни стоки - като козметика и часовници от висок клас - ще бъдат сред първите артикули, които ще бъдат предлагани. Автоматите изискват всеки, който закупи безмитен артикул, да предостави данни от паспорта си. Машината ще използва технология за разпознаване на лица, за да потвърди самоличността на купувача.
След това машините автоматично ще изпращат записите за всяка продажба в японската система за митническо освобождаване, така че пътниците ще могат безпрепятствено да напуснат страната в края на посещението си.
В момента от служителите в безмитните магазини трябва ръчно да проверяват самоличността чужденците, което многократно усложнява процедурата.
Официален представител на туристическото ведомство на страната обясни, че новите технологии за разпознаване на лица, както и нарастващата популярност и наличието на автомати, които използват Интернет на нещата, позволяват на такива машини да извършват процеси, които преди това не можеха. "Ето защо, ако нашите заявки бъдат одобрени, се надяваме да използваме автомати, за да разширим продажбите до повече селски райони, където е по-трудно да се намерят хора, знаещи езици, различни от японския", каза той.
Правителството ще включи плана в своите предложения за данъчна реформа за фискалната 2020 година. Туристическата агенция се надява първите безмитни автомати да започнат да работят година по-късно. "Не мога да ви дам точен брой колко машини могат да бъдат въведени, но след обявяването на нашия план много производители изявиха желание за разработване на оборудването", заяви служителят на ведомството.
Според националната статистика на Япония през 2018 година 8,38 милиона китайски туристи са посетили Япония. Туристите от Южна Корея са били 7,54 милиона, от Тайван - 4,76 милиона, а от Хонконг - 2,21 милиона.
За да се отговори на търсенето от този приток на пътници, броят на безмитните магазини в Япония се е увеличил пет пъти само през последните 5 години до около 52 000 търговски обекта. Много от тези магазини обаче не успяват да намерят персонал, който да може да говори друг език и да общува с чуждестранните пътници.
Отчасти това е така, защото японското образование дава приоритет на владеенето на английски език пред езиците на близките си съседи. В резултат на това има сравнително малко хора, които владеят китайски или корейски език, а тези, които имат такива езикови умения, са в състояние да си осигурят добре платени работни места.
Япония също има влошаващ се недостиг на работна ръка - наследство от намаляващото население и намаляваща раждаемост, която ще става все по-остра през следващите години. Един страничен ефект от ситуацията е свиването на населението в селските райони, което правителството се опитва да преодолее чрез засиленото прилагане на нови технологии.
Анализатори казват, че този непрекъснато намаляващ набор от таланти означава, че компаниите се нуждаят от по-голяма ефективност от съществуващия си персонал, което не винаги е възможно. Другото решение е фирмите да намират по-иновативни решения.
Повече от 24,4 милиона чуждестранни туристи са пристигнали в Япония през първите девет месеца на 2019 година, а нацията е на път да надмине миналогодишния брой от 31,19 милиона посетители, въпреки бойкотът на южнокорейските туристи поради различията в мнението на Сеул и Токио относно историческото мнение въпроси.
Разходите от чуждестранни туристи през 2018 година се покачиха с 25,8 на сто спрямо предходната година до рекордните 4,51 трилиона (41,6 милиарда щатски долара).