Кешът все още властва в Япония - и то най-вече за застаряващото население, които твърдо не искат да се откажат от него, пише Reuters.
Опитът на премиера Шинцо Абе да накара японците - нацията, която обича банкнотите и монетите дори повече от германците - да преминат към безкешови разплащания се увенчава с частичен успех, но все пак не може да произведе желания ефект, след като все повече пенсионери в страната се опълчват на промяната.
Токио иска да удвои броя на безкешовите трансакции до 40 процента през 2025 г. и в крайна сметка до 80 процента, като се надява с това да увеличи продуктивността на труда. Япония е далеч от някои от съседните си държави в региона - 96 процента от трансакциите в Южна Корея и 66 процента в Китай се извършват чрез банкови карти или мобилен телефон, по данни на Payments Japan Association.
Преминаването към дигитални трансакции ще помогне на Япония да се справи с намаляващото население и труден пазар на труда. Безкешовите плащания ще помогнат и на магазините да се автоматизират, а на банките да намалят скъпите за поддържка мрежи от банкомати.
Потребителите получиха нов стимул да зарежат кеша наскоро, след като правителството пусна програма, в рамките на която при определени условия японците могат да получат до 5 процента от платената сума обратно, ако платят с карта.
Големите технологични компании отговориха с агресивни кампании, с които да промотират платежните си системи. Някои от тях имат успех. Приложението PayPay, която използва QR кодове и е собственост на SoftBank и Yahoo Japan, записва нови 5 милиона потребители от август насам до общо 15 милиона.
Директните разходи, свързани с кеш трансакциите, включително разходите за труд на касите, се равнява на $73,60 милиарда на година, изчислява Mizuho FInancial Group.
Сатоши Кумагаи, старши вицепрезидент в оператора на търговска верига Lawson Inc. посочва пет процентни пункта увеличение на безкешовите плащания до 25 процента. "Ще бъде идеално, ако всички трансакции станат безкешови, тъй като има недостиг на служители", казва той.
Японските домакинства държат над половината от активите си в кеш и депозити. Този дял расте с нарастването на възрастта.
"Всеки обича кеша, нали?", казва 65-годишна жена в Токио. "Не искам да се откажа от банкнотите. Чувствам се неудобно и се опасявам, че мога да загубя мобилния си телефон. Освен това не е ясно колко съм похарчила. По-лесно е да видя колко банкноти са останали в портмонето ми", посочва тя пред Reuters.
Редица малки бизнеси също са скептични и виждат минимални ползи. По-малко от половината от два милиона малки компании, които могат да бъдат включени в кампанията за субсидии, са се регистрирали. И причината е в първоначалните разходи за терминалите и високите трансакционни такси.