Когато китайската компания Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL) обяви изграждането на най-големия завод за батерии в Европа през август 2022 г., реакцията в град Дебрецен, Унгария, където е локацията за завода, беше изключително негативна. Според проучване на независимия социологичен център 21 Kutatóközpont миналата година, 62% от 200 000-те жители са били против фабриката.

Граждани и опозиционни политически партии организираха протести, някои с хиляди присъстващи. Въпреки възмущението, строителството продължава и CATL дори планира да се разшири, според Гражданския форум в Дебрецен. Стана ясно за планове за допълнителна поточна линия в известие от август 2024 г., публикувано от общинското бюро в Дебрецен, пише Euronews Green.

Според плановете на CATL производството ще започне през 2025 г.

Защо чужди компании строят заводи за батерии в Унгария?

Унгария изглежда е предпочитана локация за чуждестранни фабрики. На други места в странта южнокорейската мултинационална Samsung, китайската Huayou Cobalt и японската TOYO INK са сред компаниите, които изграждат или разширяват 35 обекта, свързани с производството на батерии.

Само Китай е инвестирал 16 милиарда евро в Унгария, голяма част от които във фабрики като CATL, превръщайки се в най-големия инвеститор в страната.

С цел да изпревари Германия и САЩ по капацитет в производство на батерии, унгарското правителство финансира производството с над 2,5 милиарда евро под формата на субсидии и развитие на инфраструктурата.

"Унгарското правителство смяташе, че производството на батерии е ключът към икономическото развитие, където могат да инвестират без риск, а предлагането ще расте все повече и непрекъснато", казва Дора Гьорфи, икономист и университетски професор, пред Euronews Green.

Това според нея няма никакъв смисъл и дава пример. "Винаги ще има търсене на банани и портокали, но това не означава, че трябва да ги отглеждаме в Унгария, тъй като климатът не е подходящ за това."

За компаниите Унгария е привлекателна страна за инвестиране поради финансовата помощ на правителството, слабите регулации и навлизането на европейския пазар, обяснява Гьорфи.

"Ако една страна няма предимство в производството на енергия е грешка да се въвеждат енергоемки индустрии като производството на батерии", добавя Атила Холода, управляващ директор на независимата консултантска фирма Aurora Energy,

Освен енергия, фабриката CATL ще изисква вода и работна сила - двете оскъдни в района, обяснява той. CATL вече внася работници от Азия и ще са нужни почти 10 000 работници за производството според китайската компания. Най-близкият град до строежа Микеперч вече изпитва периодични прекъсвания на тока поради строежа.

Какви са проблемите със строежа и работата на фабриките в района?

Една фабрика, която ще обслужва производството на батерии на CATL, започна тестови операции през февруари 2024 г. Тази единствена инсталация произвежда достатъчно токсини, за да задействат мониторите за качество на въздуха. Устройствата измерват замърсяването от фини прахови частици (PM2,5), отговорни за близо 4 милиона смъртни случая в световен мащаб според американския Национален център за биотехнологична информация. В близост до фабриката може да достигне вредни нива от 50µg/m3, двойно повече от препоръката на ЕС.

Въпреки че Грийнпийс Унгария подкрепя прехода от автомобили с бензиново гориво, "начинът, по който батериите в момента се произвеждат в Унгария, в никакъв случай не е приемлив или екологичен режим на преход", казва Гергели Симон, химически експерт в неправителствената организация.

Грийнпийс е открила наличието на токсичен разтворител NMP в подпочвените води близо до други унгарски заводи, които са опасни за бременни жени. Унгарското правителство обаче в момента ги класифицира като токсични разтворители, а не като вредни за бременни вещества.

CATL, която има 12 действащи производствени обекта по целия свят, отговаря, че няма никакви планове за разширяване на завода си в град Дебрецен.

"Като световен лидер в новите енергийни иновативни технологии, ние разширяваме глобалния си отпечатък, за да ускорим електронната мобилност и енергийния преход в Европа и света", казва компанията в изявление за Euronews Green. В него се казва, че затворената производствена технология в завода в Дебрецен ще гарантира, че отговаря на "всички национални и европейски екологични разпоредби и ограничения на емисиите", които ще бъдат непрекъснато наблюдавани в сътрудничество с властите.