Проблемите с глобалните вериги за доставки трябваше вече да са в миналото. Експертите обаче твърдят, че ситуацията се влошава. Нахлуването на Русия в Украйна прекъсна износа от Украйна и постави руския бизнес под санкции. Освен това неприятната ситуация доведе до още пречки във веригата за доставки. В картината се включи и скока в случаите на Covid в Китай, което доведе до временни нокдауни в части от страната, пипе Cnn.

Все пак никой не прогнозираше, че веригата за доставки ще се върне към нормалния си ритъм до този момент. Дори преди последните събития се очакваше недостигът на някои части и суровини да продължи и през 2023 г, но компаниите смятаха, че има светлина в края на тунела. В началото на февруари, три седмици преди Русия да нахлуе в Украйна, автомобилната компания GM прогнозира, че ще може да произвежда 25% до 30% повече коли тази година в сравнение с миналата.

На фона на събитията обаче GM обяви двуседмично спиране в завода си във Форт Уейн, Индиана, който произвежда пикапи Chevrolet Silverado и GMC Sierra и то заради липса на компютърни чипове - много болезнен проблем през последните две години.

Украйна и Русия не произвеждат компютърни чипове, използвани от световните автомобилни производители, но Украйна е водещият износител на суровини, необходими за производство на лазерите, използвани в процеса на производство на чипове. Сега има опасения относно дългосрочната наличност на тези суровини, които изнася страната.

Ефектът на доминото от счупените вериги на доставки ще се усети от стотици бизнеси в Европа и света

Ефектът на доминото от счупените вериги на доставки ще се усети от стотици бизнеси в Европа и света

Най-големият риск, пред който са изправени глобалните вериги за доставки, вече не е пандемията

Нарушенията във веригата за доставки е основен фактор за повишаване цените в глобален мащаб. Търсенето на автомобили, петрол и компютърни чипове изпреварва доставките. Прогнозирането кога ще приключат тези смущения е почти невъзможно, заради неизвестност кога ще приключи войната в Украйна. Колкото по-дълго продължава, толкова повече проблеми ще има.

"Живеехме с вярванията и илюзията, че продуктите, ресурсите могат да се движат свободно в географското пространство", каза Ернан Саенц от американска консултантска компания Bain & Co.

"Когато това се промени, започнаха и големите последици за нас. Можете да се адаптирате в дългосрочен план, но в краткосрочен план възстановяването е много болезнено."