Офис пазарът в София регистрира лек спад на свободните площи през второто тримесечие на годината до 15,3% (50 базисни пункта) въпреки ръста на предлагането с нови проекти за отдаване под наем. През периода април - юни в София са наети 37 088 кв. м офис площи, което е стандартно за пазара за второто тримесечие през последните пет години. Това показват данните на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.

"След спокойното първо тримесечие наблюдаваме относително активиране на наемния пазар през пролетните месеци. Има интерес както от нови за българския пазар компании, така и от оператори в търговията и логистиката, които търсят площи в по-висок клас офис сгради. Това отчасти компенсира преструктурирането в IT сектора и допринесе за подобрените показатели на офис пазара през последните месеци", коментира Йоанна Димитрова, мениджър "Офис площи" в Cushman&Wakefield Forton.

Общият обем офиси клас А и Б през второто тримесечие на 2024 г. остава на нива от 2,2 млн. кв. м. През периода са завършени две офис сгради с обща площ малко над 8 000 кв. м, разположени на главни булеварди. Проектите в строеж запазват обем под 200 000 кв. м в резултат от все още бавното усвояване на свободните офис площи.

Интересът към споделените офиси продължава да расте, главно като част от съществуващи офис сгради. Към средата на 2024 г. те достигнаха 68 900 кв. м в София с близо 8000 кв. м площи в развитие.

Според експертите тези площи са удобна платформа за навлизане на пазара за новите компании, а собствениците на сгради ги оценяват като инкубатор за привличане на наематели с потенциал за растеж.

Търсените цени за първокласни площи в центъра на София са в рамките на 17-18 евро/кв. м. По големите булеварди нивата варират между 15 и 17 евро/кв. м за клас А офиси.

И през второто тримесечие делът на свободните площи в клас А проекти остава по-нисък спрямо този в по-ниския клас офис сгради - 14,6% спрямо близо 17%.

Най-малко свободни площи са регистрирани в центъра на София- малко над 12%, докато заради по-голямото предлагане в отделни райони в периферията и по големите булеварди техният дял наближава средно 16%, показват данните на Cushman&Wakefield Forton.