Броят на банкоматите в България е достигнал своя връх през 2013 г. и оттогава непрестанно намалява, следвайки тенденцията в Европейския съюз, показват данните на Българската народна банка (БНБ).
През 2013 г. в България е имало общо 5 848 банкомата, а до края на първото полугодие общият им брой намалява до 5 340. Така за 9 години банкоматите намаляват с общо 508. Същевременно данните на Световната банка показват, че броят на банкоматите в България достига почти 94 на всеки 100 хил. души в периода 2011-13 г., като оттогава плавно намалява и пада до малко над 91 през 2020 г. В сравнение с Европейския съюз, в България има повече банкомати на 100 хил. души спрямо средното. В общността техният брой достига връх от 80 на 100 хил. души още през 2008 г., а след това спада до малко под 64 през 2020 г.
Въпреки тенденцията, която бе засилена от пандмията, потребителите да плащат все повече безкешово, наличието на банкомати — особено в по-малките и отдалечени населени места — остава изключително важно. Липсата на удобни банкомати и банкови клонове рискува да остави част от населението без достъп до тези услуги и извън банковата система, предупреждават експерти. Друг проблем пред тях е, че ако все пак се нуждаят от пари, те трябва да пътуват до други населени места, което увеличава разходите им.
В България, показват данните на Световната банка, има 58 клона на всеки 100 хил. души. Броят им намалява от абсолютен рекорд от 5 849 през 2010 г. до 3 536 през 2020 г.
В същото време статистиката показва и ръста на популярността на безкешовите плащания. Броят на POS терминалите расте 3,5 пъти между 2006 и 2021 г. до общо 109 хил.
През 2014 г. са направени 51,6 млн. транзакции на стойност 3,5 млрд. лв. през POS терминали, докато през 2020 г. техният брой е 182,8 млн. на стойност 9,9 млрд. Ръстът на транзакциите е равен на този на POS терминалите, докато при стойността повишението е по-малко: 2,8 пъти.
Изглежда, че ръстът е продължи и през 2021 г., когато само за първото полугодие има 109,4 млн. транзакции на стойност 6,1 млрд. лв.
Все по-често българинът пазарува и в интернет, показват данните. От 13,7 млн. транзакции на стойност 1 млрд. лв. през 2014 г., през 2020 г. са направени 30,8 млн. транзакции за 2,7 млрд. лв. Данните за първото полугодие на 2021 г. показват 21,6 млн. транзакции на стойност 1,9 млрд. лв.