Цената на лития се очаква да се запази далеч над средните в исторически план нива, поне до 2024-та година, сочат прогнози на инвестиционната банка UBS.

Очаква се батериите на електрическите автомобили да достигнат паритет на разходите с двигателите за вътрешно горене в края на тази година, което да инициира силно търсене на електромобили, прогнозират още от банката.

Литият и кобалтът са два метала, които са ключови за производството на батерии за електрическите автомобили. Те се използват, както при електрическите автомобили, така и за съхранение на енергия за комунални цели, от възобновяеми енергийни източници.

Казано по друг начин, литият е градивния елемент на новата "зелена енергия", към която светът се е запътил с "големи крачки".

Намаляващите разходи за масово производство на батерии за електрическите автомобили, в съчетание с подобрението на капацитета и производителността на батериите, ще доведат до истински бум и революция при електромобилите, смятат още от швейцарската банка.

Индустрията на "зелени автомобили", се подкрепя от правителствените стимули в Европа и Китай, добавят още от UBS.

Разбира се, пътят пред цената на лития, не се очаква да е само еднопосочен - нагоре. От UBS прогнозират, че текущите рекордни цени на лития от 12 долара за килограм (или 12 000 долара за тон), вероятно ще се понижат до 9 долара, преди отново да тръгнат нагоре.

 

Снимка 391103

Литият се добива от твърди скални отлагания, предимно в Австралия и чрез течен синтез на соли, които се откриват предимно на границата на Чили-Аржентина, на дълбочина от 3000 метра.

Графиката по-долу сочи какви са разходите на двата типа добив на литий. Както се вижда, добивът от соли е далеч по-изгоден и ще продължи да бъде такъв и в бъдеще.

Тя показва профилите на разходите, както на салатите (в синьо), така и на твърдите скални остатъци по целия свят. Суровите соли са очевидно най-печелившите - и от прогнозите на UBS, ще останат така:

Снимка 391104

Ако цените на лития достигнат нива от 9000 долара, а разходите са при нива от едва 3 000 долара за тон, то това гарантира една много добра печалба за производителите.

Увеличаването на производството на литий, което се изисква за посрещане на растящото търсене на суровината, е сериозно на фона на настоящия пазар на лития. То е представено в графиката по-долу:

Снимка 391105

Както се вижда от графиката, трябва да видим повишение на производството на лития с 2 898% за да се посрещне ръстът на търсенето, докато при кобалта - необходимото повишение е от 1 928%.

Повишения в производството от подобни мащаби, едва ли ще мине без сътресения, което до голяма степен е залагания сценарий при текущата цена на металите, според пазарни наблюдатели.

Перспективите пред търсенето на литий и кобалт са много добри

Поевтиняването в цените на батериите за електрическите автомобили, които формират около половината от стойността им, е друга причина, която се очаква да доведе до по-нататъшен спад в цената им, което да ги направи по-масови. А това ще е свързано с повече необходимост от двата редки метала.

Според изследване на Вlооmbеrg, цената на батериите ще се понижи със 77% между 2016-та и 2030-та година. Това ще доведе до изравняване с цената на конвенционалните возила още през 2025-та.

Разбира се, секторът на електрически возила, също е изправен пред някои предизвикателства. На първо място макар и пробега им да се увеличава непрестанно, масовите от тях все още позволяват изминаването на само около 200 километра, което е далеч под стандартните автомобили с двигатели с вътрешно горене.

B дoпълнeниe, eлeĸтpичecĸитe aвтoмoбили предлагат далеч по-малко екстри от конвенционалните возила, защото повечето от тях са свързани с допълнителна консумация на батериите и намаляване на пробега.

Станциите за зареждане все още не са достатъчно разпространени и те са по-тежки и тромави от стандартните автомобили.

И вce пaĸ зaмъpcявaт... Да, електрическите автомобили са с нулева емисия на вредни газове. Това обаче, не означава, че не замърсяват косвено околната среда. На първо място в батериите им се откриват токсични вещества. Производството и потреблението им изисква електричество, за чието производство се ползват други ресурси, основна част от които замърсяват околната среда. И накрая, но не на последно място, се изисква рециклиране на батериите, които са излезли от употреба и тепърва ще стават сериозен проблем, с който светът ще започне да се сблъсква.