iPhone може да се нарече продуктът, който завинаги промени пазара на мобилни устройства след появата си на пазара преди десетилетие. Когато ръководството на Apple все още се чуди дали да развие идеята си за смартфон, Стив Джобс забелязва, че повечето хора не харесват мобилните си телефони.
"Всеки имаше GSM, но не познавах нито един човек, който да харесва своя телефон", коментира преди години той пред шефът на Pixar Джон Ласетер.
Джобс все пак решава да опита да задоволи очакванията на потребителите и пристъпва към въвеждането на значителна иновация — използването на тъчскрийн. Този вид дисплеи е ключов в създаването на мини версия на компютрите — устройство, което в един момент е телефон, в друг — фотоапарат, а в трети — конзола за игри.
Така през януари 2007 година Стив Джобс казва: "Днес ви представяме три революционни продукти", като на дебюта на смартфона, посочва, че той е телефон, iPod и интернет устройство в едно.
Тогава големите имена в IT сектора са скептични, но интересът на потребителите показва, че продуктът има голямо бъдеще. Днес, 10 години по-късно, е ясно, че критиците не са били прави.
Още след представянето, продажбите растат бързо, а малко по-късно Apple представя ключова нова функция — App Store.
"Магията на iPhone ти позволяваше да сложиш силата на цял компютър в джоба си и след това да я използваш лесно", коментира анализаторът Тони Саконаги, цитиран от Fortune.
С помощта на продукта на Apple изпращането на съобщения през мобилните телефони чрез приложения се превърна от нишов пазар в културен феномен с WhatsApp, Snapcat и присъствието на социалните мрежи, като Facebook и Twitter.
През първите години на пазара, iPhone успя да "изяде" дяла на тогавашните лидери, като през 2009 година един на всеки седем продадени смартфона в света беше с тази марка.
След поутихването на първоначалната мания по продуктът на Apple обаче компаниите, като BlackBerry, Nokia, Microsoft и Google също влязоха в състезанието на пазара на смартфони. От решаващо значение се оказа появата на операционната система Android.
Така само година по-късно — през 2010 година, устройствата с Android изпревариха тези с iOS. Днешният най-голям конкурент на Apple — Samsung, именно тогава започва да навлиза все по-агресивно. Така в края на миналата година пет от всеки шести смартфон в света вече работи с операционната система на Google.
Въпреки успеха на Android обаче продажбите на iPhone продължават да растат, като през 2015 година те достигат 232 милиона бройки. През миналата година обаче за първи път Apple беше изправена пред спад на доставките до 215 милиона бройки.
Остава обаче да видим как ще ни изненада производителя през тази година и какъв ще бъде успехът на юбилейният модел на емблематичния продукт.