Apple вече не произвеждат шлема за добавена реалност Vision Pro заради слабо търсене, съобщи преди дни Bloomberg, като цитира свои източници.
От старта на продажбите преди почти година са били продадени по-малко от 500 000 бройки - а много от тях след това са били върнати заради главоболие, болки във врата, световъртеж или просто заради липса на подходящо съдържание.
Това е разочароващо развитие за "пространствения компютър", който се разработва от години и който беше обявен за най-важното устройство на Apple от iPhone насам.
Новината за спирането на производството обаче не е изненадваща. През октомври The Information съобщи, че Apple са разпоредили на подизпълнителите си да ограничат значително доставките на компоненти Vision Pro. Самото производство беше на около 50% от максималния капацитет.
Според последните информации има голямо количество непродадени устройства и очакването е те да задоволят търсенето до края на календарната година.
Има два начина да интерпретираме случилото се.
Това е провал
Vision Pro дойде с грандиозни амбиции. Очакването беше буквално за преобразяване на мултимедийното изживяване - а и за милиарди долари приходи за Apple от тази продуктова категория. Трудно е да се каже, че реалността е толкова бляскава.
Даже самата ергономия на "пространствения компютър" е нещо, което вероятно Джони Айв никога не би допуснал да види пазарна реализация - голям и тежък шлем, кабел, допълнителна батерия. Изглежда по-скоро като инженерен прототип, отколкото като нещо, произведено от Apple.
Екосистемата около чисто новата vision OS също е трудно да се каже, че се развива с бясна скорост. Казано в прав текст - хората искат приложения, а те не се появяват достатъчно бързо.
А ако давате 3500 долара за устройство, определено искате да не ви боли глава от него и да има какво да правите, когато го използвате.
Vision Pro имаше лошия късмет да се появи след пандемията - когато на хората им беше писнало да живеят затворени вкъщи и търсеха повече социални контакти. В същото време, високата цена прави по-трудно навлизането в сфери като образование, производство или медицина.
Показателно е, че Apple от доста време не говорят за нова генерация на Vision Pro. Последните слухове бяха, че компанията се е отказала от нов модел от висок клас и разработва по-достъпен. Нищо конкретно обаче не е видяло бял свят. Може би Тим Кук обмисля дали си струва - след като до момента Vision Pro е "глътнал" между 20 и 30 милиарда долара, според сметките на различни анализатори.
Това не е провал
От друга страна, нека не забравяме, че това е едва първа генерация от нова за Apple продуктова категория. Може би я съдим твърде строго.
"Още преди да бъде пуснат на пазара, всички запознати бяха единодушни, че първата версия на Apple Vision Pro ще бъде пазар провал. Той е твърде скъп, твърде лишен от съдържание и в крайна сметка не може да се почувства като "следващата стъпка" в XR. Но тук целта никога не е била да бъде най-продаваното устройство - Тим Кук иска да нарисува картина на бъдещето, която показва как XR пространствените компютри могат да се впишат в ежедневието ни. В този контекст той е невероятно успешен", още през есента написа Reality Check XR.
За тези, които познават историята на Apple, паралелът е очевиден. През 1983 г. компанията пуска на пазара компютъра Lisa. Той е ужасяващо скъп (еквивалента на 30 хиляди долара), използва ненадеждни дискети, няма достатъчно софтуер и е пълен провал с не повече от 10 000 продадени бройки (и 2700 работещи, но непродадени, които се твърди, че са били заровени в пустинята).
В същото време, той е първият по-масов компютър с графичен интерфейс - Apple показват на масовия потребител как мишката може да замести безкрайното писане на команди и мултимедията е възможна извън света на специализираните системи за милиони долари.
Само година след Lisa дебютира първият Apple Macintosh - много по-достъпен компютър с графичен интерфейс, създаден под ръководството на Стив Джобс. И останалото е история.