Проектът за промени в Кодекса на застраховането отваря вратата за по-сериозна дигитализация на сектора, но това е процес, който ще започне постепенно с по-прости продукти, за да се стигне чак след това до масовата и задължителна "Гражданска отговорност" и това ще стане след началото на 2027 г. Това коментира в студиото на Money.bg изпълнителният директор на застрахователно дружество "Армеец" Константин Велев.

"Нашият кодекс до момента беше изключително консервативен - дори ако го сравняваме с нормативната база в други европейски страни. "Прикрепени" сме към писмената форма на договора и цялата кореспонденция, свързана с него. Това в един дигитален свят е изключително затормозяващо - и пандемията го показа", подчерта той.

Дигиталният брокер "Болерон" търси €4 милиона от БФБ и готви навлизане в Румъния и Гърция

Дигиталният брокер "Болерон" търси €4 милиона от БФБ и готви навлизане в два чуждестранни пазара

Софтуерната компания планира да стъпи на двата съседни пазара чрез партньорства с местни телекоми още преди края на годината

По думите му първата стъпка по план е с част от продуктите в общото застраховане - като тези за домашно имущество или за помощ при пътуване.

Големите пречки пред дигитализацията на ГО до момента бяха стикерът и сертификат "Зелена карта", отбеляза Велев. По отношение на първия елемент вече се работи за преминаване към QR код, който може да е на телефона на водача. При сертификата също се променя форматът и още през следващата година може да се пристъпи към онлайн издаване.

По думите на изпълнителния директор на "Армеец" КАТ така или иначе в масовия случай се възползва от достъпа до данни от Гаранционния фонд и проверките на пътя се правят по регистрационен номер.

"Бонус-малус" идва: Какво ще се промени за шофьорите

"Бонус-малус" идва: Какво ще се промени за шофьорите

Опитвахме се със застрахователни средства да решим незастрахователен проблем, призна зам.-председателят на КФН Владимир Савов

Експертът коментира и новия формат на т.нар "Бонус-малус", който ще определя цената на гражданската отговорност на база на данните за щети (но без допълнителна информация от МВР за пътните нарушения). Според него ключово е да бъде направен пълен масив от информация в Гаранционния фонд: "Независимо, че досега имахме задължение и представяхме данни, тези данни не съм сигурен, че са достатъчно пълни по отношение на всички застрахователни компании, доколко са във формат, който може да бъде веднага използван. Тепърва този масив от данни ще го пълним".

Велев беше категоричен: "Не се ли осигури масивът от данни от щетите по ГО от целия пазар, това вече означава една "бонус-малус" система, която всеки застраховател ще прилага само на база на своята статистика - което не ни отличава от това, което така или иначе правим сега".

Според него "място за повишаване на тарифите не само има, но и трябва да има" - растат обезщетенията за неимуществени вреди, за ремонти и т.н.

Целия разговор можете да гледате във видеото!