Българският дигитален застрахователен брокер и софтуерна компания "Болерон" ще се листне на пазара за растеж МСП-BEAM, част от Българската фондова борса. Компанията търси €4 милиона от инвеститорите, с които иска да навлезе на пазарите на Румъния и Гърция, съобщи за Money.bg Александър Цветков - съосновател и изпълнителен директор на "Болерон". IPO-то на българската софтуерна компания, която дигитализира застраховането, е насрочено за 15 февруари.

Дигиталният брокер е създадена през 2019 година с ясната цел да създаде софтуерен продукт, чрез който да свърже застрахователи и клиенти и да направи застраховането достъпно, бързо и удобно онлайн и през мобилен телефон. 

Интересна ли е "Болерон" за инвеститорите?

Още при създаването на компанията, нейните основатели взимат решението, че най-добрият начин да усъвършенстват своята технология е като я използват самите те. За целта създават мобилно приложение и уебсайт, през които стартират своята брокерска дейност. До момента дружеството е натрупало 6.5 млн. лв. премиен приход (продадените застраховки през платформата на "Болерон") от над 20 хил. клиенти.

"Haшaтa тexнoлoгия пpeдcтaвлявa плaтфopмa, ĸoятo дигитaлизиpa и aвтoмaтизиpa пpoцecитe в зacтpaxoвaнeтo. Hиe пpaвим в зacтpaxoвaнeтo тoвa, ĸoeтo ce нaпpaвили VІЅА и МаѕtеrСаrd - плaтeжни cиcтeми, ĸoитo oбcлyжвaт бaнĸoвитe тpaнcaĸции и cъoтвeтнo взeмaт пpoцeнт oт тяx. B cвeтoвeн мaщaб нaй-нaпpeднaлитe ĸoмпaнии c пoдoбни плaтфopми ca в CAЩ, Kитaй, Гepмaния и Beлиĸoбpитaния, нo в Изтoчнa Eвpoпa нямaмe ĸoнĸypeнция oт тexнoлoгичнa глeднa тoчĸa", разказва Александър Цветков - изпълнителен директор и съосновател на "Болерон".

Продажбите за 2023 г. само през сайта и приложението възлизат на 3.4 милиона лева. Това е със 126% повече спрямо 2022 г. Разчетите за 2024 г. и 2025 г. предвиждат над 100% ръст за всяка от двете години на продажбите през собственият си бранд в България.

Целите на компанията са доста смели - те включват увеличаване на премийния приход до 280 млн. евро. през 2029 г. при около 900 хил. плащащи клиенти от три държави. За същата година компанията прогнозира да излезе на печалба при EBITDA от 12 млн. евро. Въпросът е откъде може да дойде този ръст.

Диверсификация на приходите и ключови партньорства

Дългосрочната бизнес стратегия за развитието на "Болерон" стъпва върху два основни приходни стълба за компанията: продажби към крайни клиенти през собствен брокер Boleron.bg, където компанията очаква да удвои продажбите на застраховки през настоящата година и продажби, чрез стратегически партньорства с телекоми и големи онлайн търговци, където мениджмънта на "Болерон" вижда най-голям потенциал за бъдещо развитие.

От края на 2023 г. в това направление компанията вече има работещо партньорство с "Виваком" в България. Моделът е следният: "Болерон" предоставя своята платформа на стратегически партньори, а те от своя страна я използват, за да предложат на своята клиентска база застрахователни инструменти бързо и удобно онлайн. Съответно, компанията печели комисион от всяка продадена застраховка през партньорите, които използват нейния софтуер.

"Целта ни е към 2030 г. да станем най-големия "маркетплейс" за застраховки в Европейския съюз, реализирайки серия стратегически партньорства с телекоми и големи онлайн търговци. За да се придвижим в тази посока преговаряме с Румънски и Гръцки телекоми, които да ползват платформата на Болерон, като целта ни е да стартираме съвместна дейност в рамките на 2024 г., след което да продължим нашата експанзия в Източна и Западна Европа", коментира Александър Цветков. 

Ефектът на снежната топка

Анализът на "Болерон" показва, че излизайки на трите източноевропейски пазара посредством своите местни партньори, компанията ще има достъп до над 36 млн. население, от които близо 16 млн. са икономически активните потенциални клиенти на застрахователни услуги. Съществена част от бизнес модела на "Болерон" е т.нар. "ефект на снежната топка" или изключително високият процент на клиенти, които подновяват направените веднъж през платформата застраховки или в даден момент добавят нова застрахователна услуга.

В бизнеса със застраховки този феномен не е нещо ново - хората по принцип имат навика да правят застраховките си при един и същи брокер, когато са доволни от него. Дефакто на това доверие между брокер и клиент се изгражда застрахователния бизнес през последните няколкостотин години.

В ерата на дигиталните услуги и множеството улеснения, които те носят на клиентите, този феномен има още по-голяма тежест. Затова допринасят и допълнителните услуги като възможност за разсрочено плащане, напомняния по имейл или директно в мобилното приложение и други канали. В резултат 95% от клиентите на "Болерон" подновяват застраховките си отново през платформата, а всеки клиент е ползват средно по 2 застрахователни услуги.

Финансови резултати

За 2023 г. дружеството реализира премиен приход 3.4 млн. лева и 458 хил. лв. комисиони, което са 62% повишение спрямо година по-рано, когато постъпленията са били в размер на 282 хил. лв. Разходите на дружеството растат като загубата през 2023 г. е 1.1 млн. лева в следствие на разрастване на екипа и инвестиция в изграждане на дигитална инфраструктура за стратегически партньорства. Мениджмънтът на компанията очаква излизане на печалба през 2027 г.

"Болерон" успява да финансира създаването на софтуерната си платформа и налагането на брокерската си дейност благодарение на серия от инвестиции в компанията на обща стойност от 3.6 млн. евро от различни инвестиционни фондове: "МФГ Инвест", NV3 Venture, Eleven Ventures, Impetus capital, Wireless electric и Digital SPV.

  • 95% от клиентите на "Болерон" подновяват застраховките си след изтичане
  • €280 милиона застрахователни премии очаква да реализира "Болерон" през 2029 г. с 12 млн. евро EBITDA за същата година

"Hиe пpaвим в зacтpaxoвaнeтo тoвa, ĸoeтo cа нaпpaвили VІЅА и МаѕtеrСаrd - плaтeжни cиcтeми, ĸoитo oбcлyжвaт бaнĸoвитe тpaнcaĸции и cъoтвeтнo взeмaт пpoцeнт oт тяx", обяснява Цветков.

Снимка 651366

Ръстът на прогнозния премиен приход е пряко свързан със стъпването в Румъния и Гърция, където има 16 млн. икономически активни потребители.

Снимка 651368

Дигитализацията и автоматизацията, които са в основата на бизнес модела на "Болерон", правят възможно повишаването на приходите в пъти при много по-бавно растящи разходи за компанията.

Как се става инвеститор в "Болерон"?

Първичното публично предлагане на пазара BEAM е насрочено за 15.02.2024 г. Предложените акции са 1 179 323 при минимална цена от 3.32 лв. за акция и максимална цена от 9.95 лв. за акция. Продажбата на всички акции на максимална стойност ще осигури 11 734 264 лв. Минимумът за успех на емисията е записването на поне 884 493 акции.

Kъм мoмeнтa ĸoмпaниятa имa peгиcтpиpaн ĸaпитaл oт 3 992 010 лв., a cлeд ІРО-тo тoй щe бъдe yвeличeн до 5 171 333 лв. Подробна информация за участие в IPO-то можете да откриете и в сайта на дигиталния брокер.

Стъпки за участие в аукциона:

  1. За да участвате в първичното публично предлагане следва да подадете нареждане (поръчка) към вашия инвестиционен брокер за записване на акции най-късно до края на аукциона, който ще се проведе на 15 февруари.
  2. За да направите това, трябва да сключите договор за брокерски услуги с инвестиционен посредник. Водещият мениджър по емисията е "София Интернешънъл Секюритиз" АД. Регистрация и сключване на договор онлайн предлагат брокерите БЕНЧМАРК, КАРОЛ и ЕЛАНА, както и на място в офис.
  3. След като сключите договор трябва да захраните брокерската си сметка
  4. Следващата стъпка е да подадете поръчка. Това може да направите директно през платформата за търговия на брокера, който сте избрали или да се обърнете към него за съдействие. Поръчките биват пазарни и лимитирани
  5. В третият работен ден, считано от датата на провеждане на IPO аукциона, ще бъде обявен резултатът от предлагането.

Лимитирани поръчки

Лимитираната поръчка е поръчка за определен брой акции при посочена конкретна цена в ценовия диапазон 3.32 лв. - 9.95 лв./акция.

Как се "Лимитирана поръчка" за покупка на акции:

  1. Избор на брой акции: Първо, решете колко акции искате да закупите. Например, ако искате да купите 1,000 акции, това е числото, което трябва да въведете.
  2. Определяне на максимална цена: След това определете максималната цена, която сте готови да платите за всяка акция. Например, ако максималната цена, която сте готови да платите е 6 лева за акция, това е цената, която задавате.

Пример: Искате да закупите 1,000 акции, като сте готови да платите максимум 6 лева за всяка акция. Общата сума, която сте готови да платите, е до 6,000 лева (1,000 акции x 6 лева).

Как работи лимитираната поръчка?

Ако пазарната цена на акциите е под или равна на вашата максимална цена (в този пример 6 лева), вашата поръчка ще бъде изпълнена. Например, ако акциите се продават на 5 лева за брой, вие ще закупите 1,000 акции за общо 5,000 лева.

Ако обаче пазарната цена на акциите надвишава вашата максимална цена (например 7 лева за акция), вашата поръчка няма да бъде изпълнена, и няма да закупите нито една акция.

Този тип поръчка ви помага да контролирате цената, на която закупувате акции, и да избегнете плащането на по-висока цена от тази, която сте определили като приемлива за вас.

Пазарни поръчки

Пазарната поръчка е заявка за покупка на определен брой акции без посочване на конкретна цена. С подаването на пазарна поръчка инвеститорът се съгласява да запише акции на определената в аукциона единна крайна цена, независимо колко е тя (в рамките на ценовия диапазон 3.32 лв. - 9.95 лв./акция).

Как да направите "Пазарна поръчка" за покупка на акции:

  1. Избор на брой акции: Най-напред определете колко акции искате да закупите. Например, решавате, че искате да купите 1,000 акции.
  2. Пазарна поръчка: При пазарната поръчка не задавате цена. Вместо това казвате на вашата брокерска къща, че искате да купите зададения брой акции на цена определена от пазара.

Пример: Искате да закупите 1,000 акции. Давате пазарна поръчка към вашият инвестиционен посредник. Пазара определя цена от 6 лева на акция. Вашата поръчка ще бъде изпълнена на тази цена. Така ще купите акциите за общо около 6,000 лева (1,000 акции x 6 лева).

Как работи пазарната поръчка?

Пазарната поръчка се изпълнява с приоритет и така сте сигурни, че ще закупите акции, но не знаете предварително, точно каква ще е цената. Така в този случай тя може да бъде между 3.32 лева от 9.95.

Пазарните поръчки са подходящи, когато искате сигурно да закупите определен брой акции без значение от цената.

Инвестиционни посредници - регистрация

За да участвате в публичното предлагане е необходимо да сключите договор и да си отворите инвестиционна сметка в някой от регистрираните инвестиционни посредници в офис или онлайн, да захраните брокерската си сметка със сумата за записване на акции и да подадете поръчка за участие в търга.

Поръчките могат да се подават в офисите на посредника на хартиен носител до 14:00 часа в деня на провеждане на аукциона или в електронната система за търговия от 09:30 до 14:00 ч.

Водещият мениджър на емисията е ИП "София Интернешънъл Секюритиз" АД, но в България има множество регистрирани инвестиционни посредници, като пълен списък можете да намерите на уеб страницата Българска Асоциация на Лицензираните Инвестиционни Посредници (БАЛИП).

Следните три брокера предоставят възможност за сключване на договор/отваряне на сметка изцяло онлайн. Процедурата отнема от 10 минути до 1-2 дни.

Бенчмарк - Какво е необходимо:

  • Копие на лична карта
  • Копие на шофьорска книжка, или документ за банкова сметка
  • Линк към сайта: www.benchmark.bg/real_account.php
  • *На страницата, трябва да изберете платформа: BG Trader

Карол - Необходими документи:

  • Копие на лична карта
  • Документ за банкова сметка
  • Линк към сайта: Karoll Brokerage

Елана - Необходими документи:

Към днешна дата дружеството предлага 30 застрахователни продукта от 11 компании. От "Болерон" смятат, че видовете полици, при които има най-голям потенциал за ръст в България са фирменото здравното застраховане.